MTL järjestää lukuisia alaa kehittäviä kilpailuja, joita ovat mm. Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Parhaat Sekunnit, Markkinointihenkisin insinööri sekä Kultasulka.

Effie Awards Finland on markkinoinnin luovuutta ja tehokkuutta mittaava kilpailu, joka järjestetään yli 40 maassa. Suomessa kilpailun järjestämisestä vastaa MTL. Vuoden 2018 Effie Awards Finlandin kumppani on Sanoma.

Finnish Comms Awards on viestinnän tehokkuutta ja tavoitteellisuutta mittaava kilpailu, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011. Silloin nimellä MTL Comms Awards. Se mikä erottaa Finnish Comms Awardsin muista kilpailuista on kilpailun 2.vaihe, jolloin tuomaristo valitsee voittajan osallistujien pitchausten perusteella.

Parhaat Sekunnit on Screenforce Finlandin, MTL:n ja Mainostajien Liiton yhteinen tv-mainoskilpailu, joka on palkinnut ajankohtaista, idealtaan ja toteutukseltaan onnistunutta tv-mainontaa vuodesta 1994 lähtien.

Kultasulka-kilpailu järjestetään yhdessä viestintätoimisto Manifeston kanssa. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi.