Vuoden 2013 Kultasulka Petteri Kankkusen ja Pär Österlundin Tykkäämistaloudelle

 

Kultasulka-kirjoituskilpailun voitti Petteri Kankkusen ja Pär Österlundin teos Tykkäämistalous. Hopeasulka jaettiin Sami Salmenkiven teokselle Digitaalitodellisuus. Kunniamaininnat annettiin Hannu Konttisen ja Jorma Hinkan teokselle Herbie Kastemaa, alitajunnan kalastaja sekä Pirjo von Hertzenin, Elina Melginin ja Leif Åbergin toimittamalle teokselle Vuosisata suhdetoimintaa - Yhteisöviestinnän historia Suomessa. 
 
Kilpailuun osallistui yhteensä 21 kirjoitusta. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten teokset kohottavat alan arvostusta, tuottavat tietoa markkinointiviestinnän tuloksellisuudesta sekä kehittävät alan toimintaa.
 
”Tänä vuonna kilpailussa menestyivät digitaalista toimintaympäristöä käsittelevät teokset. Näissä kirjoissa oli vahvaa ja erikoistuvaa osaamista, joka välittyi myös lukijalle. Luimme kunnianhimoisia kirjoja, jotka olivat päässet yleisistä johdatuksista syvemmille ja sinisemmille vesille”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Harri Saukkomaa.
 
Lisäksi tuomaristo päätyi jakamaan kunniamaininnat kahdelle toimialan historiaa käsittelevälle teokselle.
 
”Kiihtyvän muutoksen aikana on tosi arvokasta, että toimialan historiaa kirjoitetaan sekä yhteisöjen että kiintoisien persoonien kautta”, Saukkomaa perustelee.

Tuomariston perustelut:

Kultasulka:
 
Petteri Kankkunen ja Pär Österlund: Tykkäämistalous
 
Petteri Kankkusen ja Pär Österlundin Tykkäämistalous on tuomariston mukaan  
ahaa-elämyksiä tarjoava aikalaiskuvaus, jossa käsitellään digitaalista toimintaympäristöä laaja-alaisesti ja oivaltavasti. 
 
”Tykkäämistalous tavoittaa laajan kohderyhmän liikkeenjohdosta markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoihin. Voittajateos on paitsi erinomaisesti kirjoitettu, myös rakenteeltaan poikkeuksellisen selkeä ja tasapainoinen”, tuomaristo perustelee. 
 
Hopeasulka:
                     
Sami Salmenkivi: Digitaalitodellisuus 
 
Tuomaristo piti Salmenkiven teosta kiehtovana sukelluksena digimaailmaan. 
 
”Intohimolla, asiantuntemuksella ja kevyesti scifi-tyylillä kirjoitettu teos paljastaa pinnan alla kytevät digitaaliset mahdollisuudet. Teoksen luettuaan viimeistään ymmärtää, että digitaalisuus on paljon enemmän kuin sosiaalinen media”, tuomaristo toteaa.
 
Kunniamaininnat:
 
Hannu Konttinen ja Jorma Hinkka: Herbie Kastemaa, alitajunnan kalastaja
 
Tuomariston mielestä Konttisen ja Hinkan teos on tarkkaan piirretty, intiimi henkilökuva, joka samalla tarjoaa osuvan katsauksen markkinointiviestintäalan lähihistoriaan. Teos on toteutettu intohimolla ja tunteella taiteellista näkemystä unohtamatta. 
 
”Herbie Kastemaan työstä ja elämästä lukiessa unohtaa olevansa ammattikirjallisuuden parissa. Teos on kunnianosoitus taiteilijalle, joka on ollut todellinen suunnannäyttäjä ja uudisraivaaja alalla”, tuomaristo perustelee.
 
Pirjo von Hertzen, Elina Melgin ja Leif Åberg (toim.): Vuosisata suhdetoimintaa - Yhteisöviestinnän historia Suomessa
 
Tuomaristo piti teosta kattavana historiikkina, joka palvelee eri kohderyhmiä. 
 
”Teos kestää aikaa ja löytynee alasta kiinnostuneiden kirjahyllyistä vielä vuosikymmenienkin päästä. Teoksen kansiin saattaminen on ollut työvoitto jo itsessään: historiikki tekee pelkällä olemassaolollaan kunniaa satavuotiaalle viestintäalalle”, tuomaristo toteaa.

Kilpailun tuomaristo 

Tuomariston puheenjohtajana toimi hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa (Tekir Oy). Muut tuomariston jäsenet olivat toimittaja Miia Savaspuro (Kauppalehti), toimitusjohtaja Timo Lepistö (Edita Oyj), copywriter ja hallituksen puheenjohtaja Vesa Kujala (Dynamo Advertising Oy), Social Media Manager Anna-Kaisa Varamäki (Finnair Oyj) sekä tiedottaja Stiina Laaksonen (MTL).                                                         

Kultasulka-kilpailusta

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n järjestämässä Kultasulka-kilpailussa etsitään markkinointi- ja viestintäalaa kehittäneitä kirjoituksia. Kilpailun tavoitteena on rohkaista ja kannustaa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia esiintymään julkisuudessa kirjoituksin, jotka tuovat esille markkinoinnin ja viestinnän merkityksen yritysten ja yhteisöjen kilpailukyvyn rakentamisessa, lisäävät alan arvostusta liiketoiminnan johdon ja vaikuttajien keskuudessa sekä kehittävät alan toimintaa.

MTL on järjestänyt kirjoituskilpailun vuodesta 1978 ja se on kantanut Kultasulka-nimeä vuodesta 1986.

 
Lisätiedot: 
 
Kultasulka 2013 tuomariston puheenjohtaja Harri Saukkomaa, puh. 040 589 2228
MTL ry, tiedottaja Stiina Laaksonen, puh. 040 832 7261