Dagmarin Inalle ja Viiville EAC:n Hall of Fame -kutsu

Dagmarin asiakaspäälliköt Ina Viljanen ja Viivi Pennanen suorittivat kevään aikana European Advertising Certificate -koulutuksen huippupistein. Kolmiportaisen arvosteluasteikon ylimmälle tasolle ei ole tähän mennessä yltänyt yksikään toinen markkinoinnin ammattilainen Suomesta. Euroopan parhaimmistoon luokiteltu saavutus noteerattiin myös Brysselissä.

European Advertising Certificate on verkkopohjainen koulutus, jonka tavoitteena on kehittää markkinointialalla työskentelevien nuorten ammattilaisten osaamista. Koulutuksesta vastaa eurooppalaisten markkinointiviestintätoimistojen kattojärjestö EACA (European Association of Communication Agencies), joka tunnetaan Suomessa parhaiten Euro Effie -kisasta. Järjestöä edustaa meillä MTL.

Noin 35 opintotunnin kokonaisuus muodostuu seitsemästä oppimismoduulista. Tänä vuonna moduulien teemoina olivat: The Power of Creativity; The Communications Landscape; The Client and Agency roles; Theories, Tools and Techniques; Comms Review; The Creative Development Process; Evaluation effectiveness.

Verkko-opintojen päätteeksi on loppukoe. Suomessa kokeen järjestämisestä ja valvonnasta vastaa MTL. Koe sisältää yhden case-tapauksen analysointitehtävän sekä muutaman kysymyksen, joihin kirjoitetaan esseetyyppiset vastaukset englanniksi – käsin kuulakärkikynällä. MTL lähettää vastaukset Brysseliin EACA:n arvoitavaksi.

Vuoden 2018 loppukokeeseen osallistui yli 200 nuorta markkinointiammattilaista ympäri Eurooppaa. Loppukokeen arvosteluasteikko jakaantui kolmeen tasoon, josta ylimmälle tasolle ylsi vain 14 % kokeen läpäisseistä. Inan ja Viivin suoritus kuului Euroopan parhaimpiin, mikä johti kutsuun EAC:n Hall of Fame -sivulle.

Vuodesta 2012 järjestetyn koulutuksen ja kokeen on läpäissyt Suomesta yhteensä 26 nuorta markkinointiosaajaa. Heistä yli puolet on ollut dagmarilaisia. Korkein arvosanaraja ylittyi nyt ensimmäisen kerran.

Kansainväliset kouluttajat, uusi vuorovaikutteinen oppimisympäristö

Ina liittyi Dagmarin joukkueeseen vajaat kaksi vuotta sitten Alkon, Pauligin, Valion sekä Aalto EE:n ja Salomaa Yhtiöiden yhteisen Next Gen Marketing Trainee -ohjelman kautta. Markkinoinnin opiskelun hän aloitti Vaasan yliopistosta.

Viivi on työskennellyt markkinointimaailmassa viimeiset seitsemän vuotta. Ennen asiakaspäällikön tehtäviä hän toimi digimarkkinoinnin strategina ja suunnittelijana.

Molemmat kiittävät Dagmaria, joka tarjoaa jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Nuoria ja uusia asiakasvastaavia tuetaan työn sujuvaan ja kokonaisvaltaiseen haltuunottoon, esimerkiksi EAC-koulutuksen avulla.

– Koulutus kokosi ja linkitti hyvin yhteen markkinoinnin eri osa-alueita. Mukana oli niin markkinoijan, mainostoimiston kuin mediatoimistonkin näkökulmaa. Etenimme alun historiakatsauksesta tämän päivän tekemiseen, aina tekoälyn tulevaisuuteen asti, kertoo Ina.

Viivin mukaan uusi, vuorovaikutteinen alusta oli erittäin onnistunut:

– Kokonaisuus oli hyvin rakennettu. Materiaalina oli tekstejä, videoita, podcasteja, nettilinkkejä ja interaktiivisia sivuja. Jokaisen osion lopussa oli kysymyksiä, joissa osio käytiin vielä läpi. Sisältöä oli pelillistetty; omaa edistymistään pystyi seuraamaan koko ajan.

Materiaalit olivat niin hyviä, että Viivi kannustaa käyttämään niihin aikaa.

– Mukana oli kolme case-tapausta, joista sai valita, mihin perehtyy. Itse valitsin casen, jossa oli mallinnettu brändimainonnan vaikutuksia suhteessa taktiseen tekemiseen. Optimoitu suhdetta ja viestejä eri segmenteille sekä katsottu mallinnuksen avulla mitä tapahtuu myynnille.

Kouluttajista suurin osa oli USA:sta, markkinointialan toimistoista ja ketjuista, kuten Starcomista. Inan mukaan suomalainen markkinointitekeminen pärjää hyvin kansainvälisessä vertailussa:

– Monista jutuista tuli sellainen fiilis, että niinpä, näinhän me jo teemmekin täällä Dagmarissa.

Mitä osaamisen aluettaan Viivi ja Ina aikovat syventää seuraavaksi?

Viiviä kiinnostaa mittaaminen:

– Minua kiinnostaa oppia lisää siitä, miten löydämme parhaan tasapainon erilaisten viestien ja kommunikaation välille. Miten tavoitamme ihmiset jatkossakin, puhuttelemme heitä tunnetasolla oikealla hetkellä niin, että vaikutamme liiketoiminnan mittareihin ja tekeminen kehittyy koko ajan. Eli syvemmälle mittaamiseen, analytiikkaan ja asiakaspolkuihin.

Ina hakee lisää lintuperspektiiviä:

– Asiakaspolkujen kokonaisuus kiinnostaa tosi paljon. Missä vaiheessa ja milloin on paras lähestyä brändiviestillä, milloin taktisella ja miten kokonaisuutta mitataan ja kehitetään. Dagmarissa voi kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti, mutta myös yhteistyöstä kansainvälisten asiakkaiden ja toimistojen kanssa saa hyvää oppia. Myös ihminen itse kiinnostaa. Vaikka kaikki ympärillä muuttuu, ihmisen perustarpeet eivät muutu.

 

Seuraava EAC-koulutus käynnistyy tammikuussa 2019. Linkki alkuperäiseen uutiseen