Viestintätoimistoilla on myös yhteisiä tavoitteita

20.09.2018 | Alpo Räinä

Olen vuosi vuodelta vaikuttuneempi siitä, kuinka viestintätoimistoilla löytyy niin paljon yhteistyökykyä, jopa kansainvälisesti. Alan yritykset Suomessa löytävät monia yhteisiä tavoitteita, jotka liittyvät yleensä alan toimintatapoihin ja ammattimaiseen käyttäytymiseen. Hyvien kokemusten jakaminen ja yhteisten ongelmien ratkaisemiseen osallistuminen hyödyttävät koko alaa.

MTL Viestintätoimistoille kansainvälinen yhteistyö on muodostunut tärkeäksi venttiiliksi. Jäsenyys viestintätoimistojärjestö ICCO:ssa on tuonut Suomeen muun muassa alan huippukonferenssin viime vuonna. ICCO:n kuuluu MTL:n kaltaisia järjestöjä yli 50 Euroopan, Aasian ja Pohjois-Amerikan maasta.

ICCO:n kautta MTL Viestintätoimistot sitoutuu kansainvälisiin alan tavoitteisiin. Niitä on kolme: kehittää koko toimialaa, nostaa eettisen viestinnän arvostusta sekä kasvattaa viestinnän arvoa päättäjien keskuudessa. Isoja käsitteitä, mutta läsnä meidän kaikkien arjessa, kun valeuutiset ja epämääräiset mediaksi tekeytyvät toimijat hämmentävät viestintäympäristöä. Vähintään yhtä tärkeänä pidän sitä, että korkean ammattietiikan korostaminen varmasti lisää halua ostaa palveluita viestintätoimistoilta.

Markkinoinnin Viikolla MTL Viestintätoimistot nostivat esiin ICCO:n kansainvälisen #POWERofETHICS -kampanjan. Paneeleissa esiintyi kymmenen konsulttia eri toimistoista ja niitä seurasi paikan päällä useita satoja ammattilaisia. Kampanjatunnuksen avulla kuvat ja uutiset tapahtumasta levisivät mukavasti maailmalle.

Ensi vuodeksi MTL Viestintätoimistot valmistelee jäsenilleen lisää mahdollisuuksia osallistua ICCO:n tarjontaan sekä kohottaa oman Finnish Communications Awardsimme profiilia ja tuoda viestintätoimistojen ammattitaitoa julkisuuteen. Olisi aivan luontevaa nähdä esimerkiksi pankin sijoitusanalyytikon rinnalla yrityksen X julkista suoriutumista arvioimassa viestintäanalyytikko.

Näihin ajatuksiin kutsun alan meritoituneita konsultteja ja johtajia osallistumaan suunnitteluun ja alan suunnannäyttäjiksi. Mitä useampi toimisto on mukana, sitä vahvempana toimiala näyttäytyy markkinoilla. Se voisi olla myös yksi toimistoja yhdistävä tavoite.

Alpo Räinä

Kirjoittaja on Mailand Communicationsin toimitusjohtaja ja MTL Viestintätoimistojen puheenjohtaja.

Kommentoi kirjoitusta