Viestintä- ja markkinointitoimiston valinnan ABC

29.10.2018
Viestintä- ja markkinointitoimiston valinnan ABC

Markkinoinnin ammattilaisilta kuulee usein palautetta siitä, että toimistokumppanin valitseminen on nykyään hankalaa. Mitä eroa on käytännössä markkinointi-, viestintä-, mainos-, sisältö-, digimarkkinointi- ja somekumppaneilla? Jos yrityksesi toimiala vaatii vielä erikoisoppeja, on kysymys tuplaten kinkkisempi. Esimerkiksi lääketeollisuuden markkinointiviestintä on vahvasti säädeltyä, eikä yhtään projektia saa vietyä läpi ilman eettisten sääntöjen hyvää osaamista. Tässä muutama vinkki, kuinka valita yritykselle menestyksekäs yhteistyökumppani.

1. Referenssit

Esitteleekö toimisto aiempia töitään sivuillaan tai tapaamisessanne? Hyvä. Markkinoinnin ja viestinnän kanavat sekä mahdollisuudet ovat kasvaneet huimasti ja muutokset jatkuvat edelleen. Suosittelemme siis myös jututtamaan potentiaalista kumppania heidän visiostaan liittyen alan lähitulevaisuuden. Referenssiasiakkaille voi myös soittaa ja kysellä kokemuksia arjen yhteistyöstä.

2. Hyvät suhdeverkostot

Hyvät toimistot luovat aktiivisesti omia verkostojaan, ja tästä hyötyvät myös asiakkaat. Toimistojen rooli on olla sillanrakentaja ja tuntea koko ajan uusimmat mahdollisuudet juuri sinun kohderyhmäsi tavoittamiseen. Toimistolla täytyy olla laajat verkostot vaikuttajiin, toimittajiin ja muihin Tärkeisiin Henkilöihin. Jos potentiaalinen toimistokumppani kertoo olevansa erikoistunut tietyille aloille, tulee tiimiläisten myös tuntea alan vaikuttajia ja ajatusjohtajia.

3. Henkilökemia

Sinulle jää ensimmäisestä tapaamisesta fiilis, että voit luottaa toimiston asiantuntijoihin. Parhaimmillaan he voivat jopa auttaa sinua etenemään urallasi, kun yhteistyössä tehdään hienoa tulosta. Luottamus on tärkeintä – hyvän toimistokumppanin kanssa sinun ei tarvitse miettiä pysytäänkö projekteissa aikataulussa, ovatko tulokset varmasti hyviä jne. Se on toimistosi työtä. Toimiston on myös kyettävä toimimaan muiden mahdollisten alihankkijoittesi kanssa, vaikka tarjooma toimistoilla menisin päällekkäin.

4. Spesifit toimialat

Jos toimisto väittää erikoistuneensa johonkin tiettyyn alaan, heillä tulee olla näyttöä tästä. Helpoin tapa selvittää asia on tarkistaa toimiston aiemmat alaan liittyvät työt sekä mahdollisesti alaan liittyvät, toimistolle myönnetyt palkinnot. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin päästä juttusille: jos potentiaalinen tuleva toimistosi todella tuntee toimialasi koukut ja kommervenkit tämä tulee nopeasti esille mahdollisuuksista keskustellessa.

Esimerkiksi terveystoimialalla on omat tapansa puhua ja puhutella yleisöjä. Lääketeollisuuden markkinointiviestintä noudattaa alan eettisiä ohjeita ja yritysten omat ohjeistukset voivat olla vieläkin kireämmät. Luovuus täytyy osata päästää valloilleen näiden reunaehtojen sisällä. Reseptilääkkeiden julkinen markkinointi taas on kiellettyä – jos siis toimistosi alkaa puhua syöpälääkkeen Facebook-mainonnasta, niin hälytyskellojen pitäisi soida jo viereiselläkin kirkonkylällä.

5. Miten yritys hoitaa oman viestintänsä

Jos toimisto todella on alansa ammattilainen, myös firman oma markkinointi ja viestintä ovat kunnossa. Tarkista yrityksen verkkosivut kriittisten lasien läpi: millaista kieltä sivuilla käytetään? Onko sivut järjestelty johdonmukaisesti? Sivun tulee olla selkeä ja alan jargon minimissä. Millaisista aiheista ja kuinka usein yritys kirjoittaa blogiinsa? Etsi selkeitä ja konkreettisia ohjeita ja vinkkejä, napakoita selityksiä ja analyyseja. Kuinka usein ja millaista sisältöä he postaavat sosiaaliseen mediaan? Tarjoaako se seuraajilleen ilmaiseksi mielenkiintoista sisältöä?

Satu Rasa, Partneri
Myy Agency Oy

Kommentoi kirjoitusta