Tulkoon ekosysteemi

10.05.2017 | Mikael Jungner

Viestintä, markkinointi, muotoilu, koodaaminen ja liiketoiminnan konsultointi. Nuo kaikki syntyvät uudelleen digitaaliseen aikaan, nuo kaikki ovat yhdessä enemmän kuin erikseen. Noissa kaikissa on pääosin kyse samasta asiasta, luovasta vuorovaikutuksesta. Ei siis ihme, että nämä alat yhdentyvät. Maailmalla nopeammin, Suomessa hitaammin.

Tuo on hyvä kehitys. Mitä mutkattomampaa vuorovaikutus yhteiskunnassa on, mitä selkeämmin olennainen informaatio on tarjolla, mitä ketterämmin tietoa käsitellään ja liikutellaan, sen vireämpi yhteiskunta.

Viestinnän, markkinoinnin, muotoilun, koodaamisen ja konsultoinnin osaaminen yhdessä paketissa on siis hyvin arvokasta. Tuo voidaan saavuttaa keräämällä osaaminen yhteen yritykseen. Toinen vaihtoehto on luoda Suomeen ekosysteemi, jossa lukuisat näiden alojen yritykset säilyttävät omaleimaisuutensa mutta tarjoavat samalla asiakkaalle tuon kaiken osaamisen saumattomasti yhteen integroituna.

Tuo integraatio ei tapahdu itsestään. Siksi Mainonnan, teknologian ja luovuuden liitto (MTL) on lähtenyt edesauttamaan jälkimmäistä vaihtoehtoa, ekosysteemiä. Syy on yksinkertainen. Ekosysteemissä kehitys ja uuden oppiminen on nopeampaa kuin oligopolistisessa suurempien yritysten määräämässä markkinassa. Kyse on viime kädessä Suomen kilpailukyvystä ja isänmaan edusta.

Tämä tarkoittaa käytännössä ensinnäkin uusia jäseniä ja uusia aktiiveja MTL:lle. Toisekseen tämä tarkoittaa jäsentoimistojen yhteistyön lämmittelyä sekä markkinan luomista ekosysteemiajattelulle yhdessä asiakkaiden kanssa. Palta on ilmaissut valmiutensa selvittää tätä ajattelua pidemmälle. Siis siihen että Paltan jäsenet ja MTL:n jäsenet yhdessä miettivät, miten luoda Suomeen viestinnän, markkinoinnin, muotoilun, koodaamisen ja konsultoinnin nopeasti kehittyvä ekosysteemi. 

Luovan vuorovaikutuksen ekosysteemi. Ei hassumpi tavoite. Sopivan kunnianhimoinen, riittävän vaikea.

 

Kommentoi kirjoitusta