Tiedottaminen ja mediaseuranta: yhdistä ja hyödy

15.05.2018 | Elisa Vesterbacka

Mediaseuranta ja tiedottaminen ovat todellinen tehopari, josta viestijän kannattaa ehdottomasti ottaa kaikki hyöty irti. Oikein toteutettuna mediaseuranta ja tiedottaminen käyvät saumatonta vuoropuhelua, mikä mahdollistaa paitsi viestinnän pitkäjänteisen suunnittelun myös sille asetettujen tavoitteiden tehokkaan mittaamisen.

Kokosin yhteen kuusi hyvää syytä ja käytännön tapaa hyödyntää mediaseurantaa lehdistötiedottamisen tukena.

1. Mittaa ja raportoi viestinnän vaikuttavuutta
Mediaseuranta tekee viestinnästäsi mitattavaa. Seurantatyökalun tuottamien tilastojen avulla voit analysoida reaaliaikaisesti, kuinka tiedottaminen yhdessä muiden viestintätoimien kanssa vaikuttaa medianäkyvyyteen ja -maineeseen. Analyysiraportit antavat myös konkreettista tukea päätöksenteolle ja auttavat viestintästrategian kehittämisessä. Seurantapalvelun kautta raportteja on helppo jakaa ja niistä voidaan koostaa sopivia kokonaisuuksia eri tiimien, kuten myynnin tai johdon tarpeisiin.

2. Seuraa ja osallistu keskusteluun
Lehdistötiedote alkaa ideaalitilanteessa elää omaa elämäänsä ja poikii paljon huomiota; artikkeleita, somejakoja, keskusteluja ja kommentteja – näitä kaikkea on mahdoton Googlella löytää. Seurantatyökalu sen sijaan löytää kaikki kanavat, joihin tiedotteesi on kiirinyt. Voit seurata keskustelua tiedotteesi ympärillä reaaliaikaisesti ja olla siinä aktiivisesti mukana.

3. Tunnista ja löydä kohderyhmiä
Mediaseurannan avulla näet ketkä toimittajat tai mitkä mediat ovat kiinnostuneita tiedotteistasi, ja voit kohdistaa tiedotteita heille entistä tarkemmin. Tiedotteiden kohdentamisessa hyvänä apuvälineenä toimii kattava tiedotejakelupalvelu, josta löytyy ajantasainen ja kategorisoitu mediatietokanta. Palvelun avulla voit kohdentaa tiedotteita tarkasti rajatuille vastaanottajaryhmille ja varmistaa, että viestisi menevät perille.

4. Luo suhteita
Mediaseurannan kautta näet, ketkä toimittajat lukevat, jakavat ja kommentoivat aktiivisimmin tiedotteitasi ja pystyt hyödyntämään tilaisuuden luoda suhteita median edustajiin. Tarjoa yksinoikeudella juttuja, kommentoi lyhyesti tai vain kiitä. Mediaseurannan avulla löydät myös oman alasi mielipidevaikuttajat ja tärkeät avainhenkilöt. Kun olet tunnistanut alallesi sopivimmat ja relevanteimmat vaikuttajat, ota heihin yhteyttä ja tee heidän kanssaan aitoa yhteistyötä.

5. Hyödynnä hype
Kun jokin aihe on selvästi trendikäs tai puhututtaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai keskustelupalstoilla, saattaa aiheeseen liittyvillä tiedotteillakin päästä helpommin läpi mediassa. Mediaseurannan avulla pysyt kärryillä siitä, mistä eri kanavissa kulloinkin puhutaan ja pystyt vastaamaan niihin relevanteilla tiedotteilla. Näin viestintäsi käy jatkuvaa vuoropuhelua mediassa käytävän yleisen keskustelun kanssa, ja on siten aina ajankohtaista ja kiinnostavaa.

6. Sisältöä someen
Mediaseurannan osumia kannattaa jakaa aktiivisesti omissa sosiaalisen median kanavissa ja tarjota seuraajille kiinnostavaa sisältöä. Näytä, miten keskustelu tiedotteen tai muun aiheen ympärillä jatkuu ja ketkä sitä jatkoivat. Kiinnostava sisältö auttaa houkuttelemaan uusia seuraajia tileillesi ja voit sitä kautta laajentaa kontaktiverkostoasi entisestään.

Kommentoi kirjoitusta