Näin hoidat joulun ajan markkinointia ja viestintää

11.12.2017 | Veera Kontiokari

Joulu on jo ovella, mutta ehdit vielä hioa markkinointi- ja viestintätaktiikoitasi pyhiä varten. Joulu on hyvää aikaa tehostaa myyntiä, kiittää asiakkaita sekä vahvistaa brändiä. Kokeile rohkeasti jotain uutta jouluvinkkiemme avulla.

Kohdenna viestisi tarkasti

Etenkin joulun aikaan kannattaa pistää kaikki data hyötykäyttöön. Mikäli olet jo viime juhlakauden aikaan kerännyt asiakasdataa, hyödynnä sitä nyt. Tarjoa asiakkaillesi hyvin kohdennettuja kampanjoita, jotka sopivat heidän mieltymyksiinsä ja ostohistoriaansa.

Auta asiakkaitasi aidosti

Vaikka joulu onkin rauhoittumisen juhla, on se monelle myös kiireen ja stressin aikaa. Auta asiakkaitasi tekemällä joulushoppailusta helppoa ja vaivatonta: koosta valmiita lahjaideoita, tarjoa lahjojen paketointia ja muistuta asiakkaitasi viimeisistä tilauspäivistä.

Muista kanta-asiakkaitasi

Ilahduta asiakkaitasi joulukiireiden keskellä pienellä lahjalla. Tarjoa esimerkiksi suklaarasia tai muu kaupanpäällinen, jouluinen alennuskoodi tai järjestä kanta-asiakkaillesi private shopping -iltama.

Ole kekseliäs

Pistä mietintämyssy päähän ja keksi hauskoja ja viihdyttäviä tapoja hoitaa joulumarkkinointia ja -viestintää. Filmaa iloinen joulutervehdys, lisää piparinpaisto-ohje uutiskirjeeseen tai toteuta interaktiivinen joulukalenteri.

Muista viime hetken shoppailijat

Vaikka moni vannoo itselleen joka vuosi hoitavansa ensi vuonna lahjaostokset ajoissa, havahtuvat jotkut joulukiireeseen vasta muutama päivä ennen jouluaattoa. Tarjoa viime hetken shoppailijoille esimerkiksi itse tulostettavia tai sähköisiä lahjakortteja, ja mainosta kivijalkaliikkeesi aukioloaikoja aaton lähestyessä.

Rakenna brändiäsi

Juhla-aikaa kannattaa myös hyödyntää brändi-imagon rakentamiseen. Järjestä organisaatiosi sisällä esimerkiksi jouluinen lahjakeräys, jonka tuotot lahjoitatte hyväntekeväisyyteen – ja muista mainita asiasta medialle. Joulu voi myös olla otollista aikaa tiedottaa esimerkiksi firman kasvusta, työpaikkojen luonnista tai ulkomaille laajentumisesta.  

Ajasta somesisällöt

Sosiaalinen media hiljenee juhlapyhien aikaan, joten se on myös parasta aikaa erottua joukosta. Suunnittele ja ajasta joulutervehdykset pyhien ajaksi. Facebookissa ja Twitterissä ajastamisen voi tehdä suoraan, kun taas Instagramiin ja LinkedIniin tarvitset erillisen työkalun kuten esimerkiksi Hootsuiten tai Bufferin.

Muista jälkimarkkinointi

Moni kuluttaja on liikkeellä jo hyvissä ajoin joulun jälkeen kalastelemassa alennusmyyntejä tai hoitamassa esimerkiksi lahjojen vaihtoa. Pidä huolta asiakkaistasi myös joulun jälkeen. Tarjoa helpot palautus- ja vaihto-ohjeet ja kerro alkavista alennusmyynneistä.

Muista rentoutua

Mitä tärkeintä, muista myös itse nauttia juhlapyhistä. Suunnittele ja toteuta joulunsisällöt hyvissä ajoin ja ajasta ja automatisoi kampanjasi. Rentoudu pyhien aikana ja aloita uusi vuosi täynnä tarmoa.

Hyvää joulun aikaa kaikille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille Koodiviidakolta!

 

Kommentoi kirjoitusta