Mikä ihmeen Makes?

20.12.2017 | Tarja Virmala

Mainostajien liitossa räpsittiin eilen kuvia, koska pidimme Markkinoinnin edistämiskeskus Makesin perustamiskokousta. Perustamiskirjaa oli syytäkin kuvata, koska Makesin perustamisesta on puhuttu parikymmentä vuotta. Nyt tuli myös tekoja.

Markkinoinnin ympärillä on jo iso liuta erilaisia yhdistyksiä. Mihin tarvitaan vielä yhtä lisää?

Makes on virallinen yhteistyöorganisaatio, jossa jo olemassa olevat toimijat voivat suunnitellusti ja määrätietoisesti tehdä vaikuttamistyötä alan puolesta. Se on kuin projektiorganisaatio, hanke, ohjelma, joka edistää suomalaista markkinointia ja kasvattaa alan osaamista.

Kaikkien perustajaorganisaatioiden tehtävänä on edistää markkinoinnin aatetta. Uusi yhdistys on virallinen muoto yhdistää jokaisen vähäiset voimavarat vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Vastaavia muita ovat esimerkiksi Työelämän kehittämisohjelma Tykes ja Kasvufoorumi.

Kun jotain tekee, kannattaa tehdä kunnolla ja laittaa tavoite korkealle. Pitää uskaltaa unelmoida suuresti. Meidän visiomme on tehdä Suomesta markkinoinnin osaajamaa ja muuttaa suomalainen kansanluonne markkinointihenkiseksi. Ei enempää eikä vähempää.

Tuotamme myös todistusaineistoa markkinoinnin merkityksestä, jaamme sitä ja vahvistamme erilaisten toimistojen verkostoitumista. Tänä päivänä asiakkaalle tehdään töitä yhdessä yhä useamman erityyppisen toimiston voimin.

Pörssiyhtiöiden hallituksissa on 700 jäsentä ja vain kuusi heistä on markkinoinnin ammattilaisia. Viiden vuoden päästä tilanteen pitää olla aivan toinen. Tämäkin on to do -listallamme.

Aiomme myös nostaa suomalaisen markkinoinnin valmennuksen ja koulutuksen tasoa roimasti. Tason nosto pitää tehdä kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin saakka. Pyrimme myös saamaan aikaan sellaista yhteistyötä, että voimme välittää ammattilaisiamme puhumaan ja opettamaan eri koulutusasteille.

Joissakin hankkeissa voimme olla myös rahoituksen hankkija erilaisiin projekteihin. Hallitus pitää järjestäytymiskokouksensa heti vuoden alussa ja samoin tekevät työryhmät.

Viestintäryhmän vetäjänä tulen bloggaamaan Makesin toiminnasta säännöllisesti.

Kommentoi kirjoitusta