Markkinoinnin automaation hyödyt

07.09.2017 | Johanna Lammassaari

Markkinoinnin automaatio on ollut jo useita vuosia kuuma puheenaihe alan tekijöiden keskuudessa. Automaatio on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä trendisana tai kaukaisuudessa killuva tulevaisuudenkuva. Yritykset ovat ottaneet markkinoinnin automaatiot käyttöönsä ja hyödyntävät niitä osana myynnin ja markkinoinnin tehtäväkenttää.

Myyntijohtajamme Lari tarjoili viime keväänä tiimillemme idean kyselytutkimuksesta, jonka tarkoituksena oli selvittää, miltä tilanne näyttää markkinoinnin automaatiota tekevien yrityksen näkökulmasta. Mitkä ovat saavutetut hyödyt, ja millaisiin haasteisiin markkinoijat ovat törmänneet? Entä miksi osa yrityksistä yhä empii markkinoinnin automaation käyttöönottoa?

Koodiviidakon toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 421 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista. Vastauksista 11 % tuli Suomen rajojen ulkopuolelta: Euroopasta, Lähi-Idästä ja Aasiasta. Tässä kurkistus tutkimuksemme tuloksiin.

Automaatio hankintaan, tai ainakin harkintaan

Yli kolmasosa kyselyn vastaajista kertoi hyödyntävänsä markkinoinnin automaatiota ja lähes 40 % aikoo panostaa automaatioon seuraavan vuoden sisällä. Vain vajaa kymmenesosa vastaajista tiesi, ettei yritys aloita markkinoinnin automaatiota vielä tulevan vuoden aikana.

Kuva: Vain vajaa kymmenesosa vastaajista tiesi sanoa, ettei yritys aloita markkinoinnin automaatiota vielä tulevan vuoden sisällä. 


Markkinoinnin automaation tärkeimmät hyödyt

Tarkemmin kohdennettua viestintää

Lähes 70 % kyselyn vastaajista tekee markkinoinnin automaation avulla tarkemmin kohdennettua viestintää.

Parempia asiakaskokemuksia

45,9 % vastaajista sanoi asiakaskokemuksen parantuneen markkinoinnin automaation myötä.

Laadukkaampia liidejä

37,7 % vastaajista on saanut markkinoinnin automaatiolla aiempaa laadukkaampia liidejä.

Enemmän liidejä

34,9 % vastaajista näki liidien kasvaneen määrän tärkeänä markkinoinnin automaation hyötynä.

Parempi ROI ja konversio

Noin kolmasosa vastaajista koki, että markkinoinnin automaatio on parantanut markkinoinnin ROI:ta (32,9 %) tai konversiota (30,1 %). 

Kuva: markkinoinnin automaation tärkeimmät hyödyt

Tutustu muihin tuloksiin:
Markkinoinnin automaation haasteet ja hyödyt: kansainvälisen kyselyn tulokset
 

Kommentoi kirjoitusta