Makes ei ole olutta

14.05.2018 | Tarja Virmala

Heti kun kissa on poissa, alkavat hiiret hyppiä pöydillä. Olin viikon lomalla Roomassa ja sillä aikaa Henrik Muukkonen ravisteli kolumnissaan Makesia. Siitä ei kuulemma kuulu mitään toisin kuin Laitilan Kukosta, joka kiekuu mediassa melkein päivittäin. https://www.marmai.fi/uutiskommentti/mihin-katosi-makes-mediaa-pitaa-vieda-kuin-mataa-kukkoa-6724017

Luin Henrikin kolumnin moneen kertaan saadakseni selville, missä mielessä se oli kirjoitettu. Otsa kurtussa ja sarkastisesti? Vai kirjoittiko Henrik vakavalla mielellä ihan höpöjä? Vakavissaan Henrik ei ole voinut sitä kirjoittaa. Kukaan ei voi ajatella, että Makesin ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan markkinointi voisi olla samanlaista.

Siltä varalta, että syntyy erilaisia näkemyksiä siitä, miksei, pitää raottaa väittämää vähän.

Markkinoinnin avulla kasvatetaan liikevaihtoa tai edistetään muita tavoitteita. Sillä meinataan niitä prosesseja, joilla tunnistetaan, ennakoidaan, muotoillaan, kommunikoidaan ja toimitetaan tuotteita ja palveluita, joista potentiaaliset asiakkaat ovat valmiit maksamaan.

Laitilalla on valmis tuote, Makesilla ei vielä ole. Etsimme parhaillaan potentiaalisia hankkeita asiakkaitamme kuunnellen. Laitila tietää jo, millaista juomaa kuluttajat haluavat.

Makes on käynnistämässä koulutusselvityksiä, joiden tulosten perusteella voimme määrittää tuotteemme eli ajatuksemme, kantamme suomalaisen markkinoinnin koulutuksen kehittämisestä.

Laitilan kohderyhmään kuuluvat kaikki suomalaiset. Niin jossain määrin myös Makesin, mutta sen tärkeimmät kohderyhmät ovat poliittiset päättäjät ja yritysjohto.

Laitilan tuotteita ostetaan joka päivä ja ne maksavat muutaman euron. Makesin toimintaan liittyviä päätöksiä tehdään strategiakokouksissa, hallitusohjelmissa, budjettiriihissä. Niiden hinta sanotaan kymmenissä ja sadoissa tuhansissa tai miljoonissa euroissa.

Makes tekee vaikuttajaviestintää, lobbausta. Sille voidaan hakea taustavoimaa julkisuudesta, mutta varsinaisille päättäjille käydään puhumassa kahden kesken – avoimesti toki.

Makesin markkinointi ja näkyminen – ja sittenkin pääasiassa tärkeimmille kohderyhmille – alkaa sitten, kun oikeanlaatuista olutta alkaa tulla hanasta. Käymistila on vielä kesken.

Mallasta, vettä ja humalaa on menossa viidessä putkessa: hankkeet, koulutus, ekonomisteja puhutteleva tutkimusdata ja hallituspaikat. Noiden lobbaus on järeämpää ja hitaampaa kuin helteellä ostettu terassiolut.  Laitilalle tupsahtikin joulu, kun helle pukkasi heti toukokuulle. Kaikki janoiset ostavat medianäkyvyyden innoittamana nimenomaan Laitilan Kukkoa.

Lopuksi Henrik toivoo, että Makes alkaisi järjestää kilpailuja, jossa maasutetaan mediaa. Tsot tsot soo! Sellainen aika läpinäkyvässä ja avoimessa Suomessa on ollutta ja mennyttä.

Kommentoi kirjoitusta