Effie-mainetta tavoittelee 23 toimistoa

16.11.2017 | Tarja Virmala

Viime päiväni ovat tulvineet hienojen markkinointitöiden ihastelua. Markkinointihenkisin insinööri 2017 -hakemukset ja Effie-kilpailutyöt kertovat, että kyllä me osaamme Suomessa myös markkinoida.

Valitsimme viidestä Markkinointihenkisin insinööri -kilpailun upeasta finalistista voittajan: Kyrö Distilleryn brändijohtaja Mikko Koskisen. Häntä siivittää unelma olla maailman paras juuri siinä, mitä tekee. Ja Napue-gin onkin suorastaan herkkua.

Mikko Koskisen valintaan liittyy muutama aivan tosi hieno helmi: he voittivat ruotsalaiset markkinoinnin paremmuudessa ja he aikovat yhdistää insinööri- ja markkinointiosaamisen tavalla, jota ennen ei ole nähty. Superia!

Mikon johdolla Kyröstä on tullut kokonaisvaltaisen markkinointiajattelun tyylipuhdas esimerkki. Tuote on rakennettu tinkimättömästi ja viety kansainvälisille markkinoille. Hinnoittelussa on uskaltauduttu premium-kategoriaan ja brändi erotettu kilpailijoista väkevän tarinan voimin. Tarinoihin on ammennettu suomalaista vahvuutta perinteistä ja puhtaasta luonnosta.

Effie-töissä on toinen toistaan hienompia luovuuden, teknologian ja markkinointiosaamisen yhdistelmiä. On mieltä ylentävää lukea tarinoita, joissa ammattilaiset osaavat asiansa. Se on vähän kuin katsoisin maailman parhaan ginin valmistusta.
Ihastuttavinta on lukea Effie-caseja, jossa syvä asiakasymmärrys on johtanut luovaan ja tulokselliseen strategiavalintaan.

Effie-töitä tuli kaikkiaan 23 toimistosta. BobTheRobotista ja Toinen PhD:sta kahdeksan, hasan&partnersilta seitsemän, TBWA:lta kuusi, McCannista viisi, SEK:stä ja OMD Finlandista neljä, Dynamosta, Folkista ja Milttonista kolme. Kaksi työtä lähettivät Carat, Dagmar, Columbia Road, DDB Helsinki, Intohimotoimisto Cassius, Kuudes Kerros, Make It Simple, Mirum, Valve, Viestintä Drum ja Villivisio. Yhden entryn kirjoittivat IDBBN ja Futurice.
Lisäksi suoraan asiakkaalta tuli muutamia Effien arvoisia ponnistuksia.

Effie-entryn tekeminen on suuri panostus, ja sillä voi myös saada paljon. Kaikki edellä mainitut toimistot ovat tehneet asiakkaalleen tuloksellista ja luovaa työtä. Onnea siitä jokaiselle!
Effien shortlist eli kärki julkistetaan ensi viikolla tiistaina. Ja heistä valitaan pokaalin arvoiset markkinoinnin menestystarinat, joita juhlimme ja esitelemme tammikuun 25. päivä Sanomatalossa. Jännittävää.

Kommentoi kirjoitusta