Tuomariston työskentely

Tuomaristo koostuu markkinoinnin huippuammattilaisista. Osa tuomareista on uusia, osa jo aiemmin mukana olleita. Kilpailun päätuomari vaihtuu vuosittain. Tuomaristo tekee kaksi arviointikierrosta. Tuomarit ovat jäävejä paitsi omien, myös suoranaisten kilpailijoiden töiden kohdalla tai muun jääviyttä edellyttävän sidonnaisuuden takia. Tietystä työstä jäävätty tuomari ei käsittele eikä saa nähtäväkseen kyseistä työtä.

1. kierroksen tuomarointi

Jokainen tuomari arvioi hänelle allokoidut kilpailutyöt sähköisen järjestelmän kautta, eivätkä tuomarit ole toistensa kanssa tekemisissä. Jokaista kilpailutyötä arvioi vähintään seitsemän (7) eri tuomaria. Ensimmäisellä tuomarointikierroksella tuomarit näkevät luovat näytteet, mutta niitä ei arvioida. 100 % pisteistä tulee tuloksellisuudesta = kilpailutyöstä pitää käydä selkeästi ilmi, miten tuloksiin on päästy.

Short-lista

Effie-kisakanslia käy sarjoittain kampanjoiden kokonaispisteet läpi ja luo short-listan päätuomarin kanssa. Short-listaa koostettaessa kampanjoiden pisteitä peilataan pronssipalkinnon ohjeelliseen minimirajaan, mikä on 60 pistettä. Lisäksi sarjan kokonaistaso määrittää ko. sarjan short-listattavien määrän.

2. kierroksen tuomarointi

Toisen kierroksen tuomaroinnin ajan kaikki tuomarit ovat samassa tilassa. Näin tuomarit pääsevät keskustelemaan keskenään kilpailutöiden pisteytyksen periaatteista. Tuomarit arvioivat kaikki short-listalla olevat kilpailutyöt. Mikäli tuomari on jäävi, hän ei osallistu ko. kilpailutyön tuomarointiin. Short-listatut kilpailutyöt arvioidaan sarjoittain ja laitetaan paremmuusjärjestykseen.  Tuomarit arvioivat työt sekä tuloksellisuuden että luovan toteutuksen perusteella.