Tuomaristo 2018

 

 

Päätuomari
Miska Rajasuo
Toimitusjohtaja
​Bob The Robot

 

 

Tuomaristo

Kaj "Tico" Takolander
Vice President
Viking Line

Hän on jo toista kertaa Viking Linen palveluksessa, vuodesta 2014 lähtien markkinointijohtajana. Aiemmasta työhistoriasta löytyy Viking Linen lisäksi muun muassa Finnlines (Grimaldi Group), Copterline, Red Bull ja Sinebrychoff.

Ticolla on mittava kokemus kuluttajamarkkinoinnista, erityisesti liittyen matkailuun ja matkalla ostamiseen.

Motto
"Think Big."

 

Riikka Järvinen
Markkinointijohtaja,
kuluttajaliiketoiminta
DNA

Riikka on nauttinut markkinoinnin mielenkiintoisesta maailmasta koko 2000-luvun ja vielä pari vuotta päälle. Ensimmäiset reilut 10 vuotta hän teki markkinoinnin eri osa-alueita kansainvälisellä pelikentällä mm. Nokiassa. Vuodesta 2011 alkaen hän on keskittynyt markkinointiviestintään suomalaisille kuluttajille. Tällä hetkellä Riikka johtaa DNA:n kuluttajamarkkinointia oppien joka päivä jotakin uutta.

Palkinnot
DNA on voittanut vuosien varrella useita palkintoja. Viimeisimpinä tulee mieleen Grand One 2017, jossa DNA voitti paras datankäyttö -kategorian. Olemme ylpeitä myös siitä, että DNA valittiin Pohjoismaiden parhaaksi Magenta Advisory by BearingPoint -konsulttiyhtiön vuotuisessa Digimenestyjät 2018 -tutkimuksessa.

Motto
"Älä koskaan sano ei koskaan."

LinkedIn
Twitter

     

Jari-Pekka Rautamaa
Kaupallinen johtaja
Jalostaja & Lunden

Ura alkanut vuonna 1985 Procter & Gamble :lla. Vuonna 1991-2012 hän toimi markkinointiviestinnän eri alueilla mm. Publicis Helsingin toimitusjohtajana ja erilaisissa lainajohtajuuksissa: Fazer, Pepsi Co., Fiskars, Paulig, Kultaranta Resort jne. Vyön alla on myös useita hallitus jäsenyyksiä.

Tällä hetkellä hän Kaupallisena johtajana Oy Lunden Ab Jalostajalla, jossa hallituksessa vuosina 2005-2015. Vastuualueisiin kuuluu Jalostaja, Auran ja Chef Lunden brändit, tuotekehitys ja myynti.

Motto
"Tehdään tosissaan, mutta positiivisella asenteella."

 

Karri Lehtiö
Toimituspäällikkö
MTV Uutiset / Mediahub

Työskentelee MTV Uutisten digitaalisten sisältöjen toimituspäällikkönä. Vastuualueena Karrilla on uutis- ja ajankohtaistoiminta sekä palveluiden kehittäminen. Lisäksi hän kuuluu uutisyhtiön johtoryhmään.

Karri on työskennellyt median parissa lähes koko työuran, noin 15 vuotta. Erityisosaamista on uutistoiminnan operatiivisen puolen johtaminen sekä ymmärrys verkkopalveluista ja ennen kaikkea verkkosisällöistä.

Hän on työskennellyt eri tiedotusvälineissä toimittajana, tuottajana, uutispäällikkönä, esimiehenä sekä toimituspäällikkönä.

Motto
"Nopeus on laadun tärkein kriteeri."

     

Karri Ahonen
Johtaja, markkinointi, insight, tuotteet, sisällöt
Sanoma Media Finland

Karri on toiminut 15 vuotta monipuolisesti markkinointiviestinnän eri tehtävissä. Viimeiset 7 vuotta myyntijohtajana Sanomalla, tätä ennen strategiajohtajana Dagmarilla sekä asiakkuusjohtajana Caratilla.

Tällä hetkellä Karri vastaa Sanomalla b2b markkinoinnista, kuluttajaymmärryksestä ja tuotekehityksestä.

 

Tommy Mäkinen
Luova johtaja
Folk Finland

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka hyllystä löytyy 2 Cannesin leijonaa sekä kymmenittäin muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä. Työuraa on takana 25 vuotta. Viimeiset 5 vuotta Mäkinen on työskennellyt Folk Finlandissa, joka toimistona on palkittu tai nostettu finalistiksi Effie Awards Finlandissa 2012 alkaen joka vuosi; yhteensä 13 eri kampanjalla 8 eri mainostajalle. Niissä kaikissa Mäkinen ei edes väitä olleensa itse osallisena, vaikka suulas mies muuten onkin.

Motto
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

     

Suvituuli Tuukkanen
brändi- ja markkinointijohtaja
Veikkaus

Suvituuli Tuukkanen on pitkän linjan brändi- ja markkinointiammattilainen, jolle intuitiolla maustettu data on lähde luovuudelle, ja luovuus tärkeimpiä keinoja liiketoiminnantavoitteiden saavuttamiseen. Hän on johtanut asiakkuuksia ja strategista suunnittelua yli 15 ajan Suomen
johtavissa mainos- ja mediatoimistoissa ja peräänkuuluttaa kaikelle markkinoinnille tiukkaa tavoiteasetantaa, osuvia mittareita ja tulosten todentamista. Tällä hetkellä Suvituuli työskentelee Veikkauksessa brändi- ja markkinointijohtajana.

Palkinnot
Hänellä on useita palkintoja mm. Adprofit ja Effie -kilpailuista, ja yli 10 vuoden kokemus entryjen kirjoittamisesta ja niiden sparraamisesta. Veikkaus puolestaan on palkittu viime aikoina erityisesti liikkuvan kuvan toteutuksista.

 

Pekka Rantamoijanen
Head of Digital Marketing
Valio

Pekka on tehnyt töitä digitaalisen markkinoinnin parissa vajaat kymmenen vuotta. Hän vastaa Valiolla digitaalisen kuluttajakokemuksen kehittämisestä eri kanavissa sekä markkinointiteknologiasta. Hän on myös Mainostajien digityöryhmän vetäjä ja Mainonnan eettisen neuvoston jäsen.

Palkinnot
Grand One, Paras UX design, valio.fi 2015

Motto
“Myös luovia ratkaisuita on hyvä perustella datalähtöisesti.“

LinkedIn

     

Laine Spellman
Markkinointi- ja viestintäjohtaja
Säästöpankkiryhmä

Laine on työkennellyt alalla 15 vuotta. Nykyisin hän on Säästöpankkiryhmän palveluksessa. Hän on markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen uudistava tuloksentekijä. Hän uskoo, että me kaikki voimme kokea oppimisen, onnistumisen ja ilon väreitä.

Motto
”Working hard for something we don’t care about is called stress; working hard for something we love is called passion.”
-Simon Sinek

Palkintoja
​Kunniamaininta GRAND ONE X GOOGLE- sarjassa 2017

 

Tia Yrjölä
Johtaja, kuluttajakokemus
Saarioinen

Pitkä kokemus kotimaisten ja globaalien kuluttajabrändien johtamisesta useassa FMCG-kategoriassa. Yrjölä siirtyi Saarioisille 2016 uudistamaan markkinointistrategiaa ja vastaa nyt Saarioisten kuluttajakokemuksesta (brändi, tuoteryhmät, tuotekehitys, kuluttaja/asiakasymmärrys). Työskennellyt aiemmin mm. Bernerillä ja Reimalla.

Palkinnot
Useita.

Motto
"Riittää, että ollaan parhaita."

LikedIn
Twitter

     

Sari-Liia Tonttila
Vanhempi neuvonantaja & partner
Ahjo Communications

Viestintätoimisto Ahjo Communicationsin perustaja ja vanhempi neuvontantaja Sari-Liia Tonttila on aikaisemmin tuomaroinut mm. SABRE Awards -kilpailua. Hän on entinen uutis- ja ajankohtaistoimituksen toimittaja YLEltä, jonka tulenpalavarakkaus hyvään journalismiin ja sisältöihin ei sammu koskaan. Tiedostavan yritystoiminnan ja merkityksen viestiminen ajatusjohtajuutta rakentamalla on Tonttilan  23 vuoden viestintätoimistotyöuran kohokohta. Se on juuri nyt. 

Palkinnot
Stevie Awards Gold Winner 2017 Communications or PR Campaign of the Year - Crisis Communications 
Stevie Awards Silver Winner 2017 Communications or PR Campaign/Program of the Year - Healthcare 
SABRE Awards Certificate of Excellence 2017, Public Education 
IPRA Golden World Awards Finalist 2016, Media Relations
SABRE Awards Certificate of Excellence 2016, Government agencies 
MTL Communications Awards Winner 2012, B2B category 
SABRE Awards Winner 2011, Travel & tourism

Motto
"Ajatusjohtajuuden rakentaminen lähtee arvoista ja yrityskulttuurista."

 

Susanna Laine
Viestintä- ja brändijohtaja
Terveystalo

Susanna Laine on toiminut monipuolisissa viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä parikymmentä vuotta. Katsonut maailmaa sekä yritysten että konsultin näkökulmasta ja tehnyt viestintää ja markkinointia sekä BtoB että BtoC -asiakassektoreille. Työvuosia kertynyt eniten palveluliiketoiminnan parissa. Nykyisin työskentelee Terveystalossa.

Palkinnot
Kansainvälinen ”Best use of digital health 2017”
Best Mobile service 2014 (Teleforum)
Ihannetyönantaja 2017 (Universum)
Asiakkaan ääni 2016 (SN4), Luotetuin merkki 2016 ja 2018 (Readers Digest)
Arvostetuin terveyspalveluyritys 2016 ja 2017 (Taloustutkimus)
Kiinnostavin terveyspalvelualan työnantaja 2014-2018 (Talentum, Mediuutiset)

Minulla ei ole varsinaista mottoa, mutta oheinen lause sopii minusta hyvin elämän ohjenuoraksi:

Motto
"Päämäärää kohti kulkiessaan ihminen joutuu usein muuttamaan suuntaa." 
-Paulo Coelho-

     

Arto Lindblom
Professori
Aalto-yliopisto

KTT Arto Lindblom toimii kaupan professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella. Professori Lindblomilla on laaja kokemus kaupan alan tutkimus- ja opetustehtävistä sekä kaupan alan tutkimushankkeiden johtamisesta. Hänen tutkimustyön fokuksessa on erityisesti vähittäiskaupan markkinointiosaaminen, asiakaskokemusten johtaminen, kauppiasyrittäjyys sekä kaupan ja teollisuuden välinen yhteistyö. Lindblomin tutkimustuloksia on julkaistu markkinoinnin, yrittäjyyden ja kaupan alan kansainvälisissä aikakausilehdissä

 

Matti Pentikäinen
Luova johtaja
SEK

Matti Penttinen on tehnyt pitkän uran niin yrittäjänä kuin luovien toimistojen strategiatiimeissä 358:sta Inciin. Viimeisen viidentoista vuoden aikana hän on liukunut luontevasti kirjoittajasta luovaksi strategiksi ja siitä nykyiseen työhön SEK:n luovaksi johtajaksi.

Palkinnot
Sirkkaleivän Cannes Bronze Lion
Suomi100:n pääpalkinto Sabre Awards

Motto
”If you book them, they will come” —Waynes World 2

     

Joakim Karske
Brändijohtaja
OP Ryhmä

Joakim Karske vastaa OP Ryhmän brändeistä. Jokella on 25 vuoden kokemus brändien, muotoilun ja asiakaskokemuksen johtamisesta suomalaisissa ja kansainvälisissä yrityksissä.

Palkinnot
Mainostajien liitto palkitsi OP:n vastikään Vuoden brändinrakentaja palkinnolla.

 

Alexander Sneen
Markkinointijohtaja
Sinebrychoff

     

Tobias Wacker
Luova johtaja
hasan & partners

Tobias Wacker leads the creative & strategy teams at hasan & partners. His aim is to provide the best possible infrastructure, conditions and operating system to create outstanding work. For the brands- and businesses he is working with he strives to create positive dynamics, change and transformation with help of marketing ideas inspiring own employees as much as they inspire the rest of the world.

Awards in 2017 eg.
3xEffie Gold
2xEuro Effie shortlist Cannes
Clio and Eurobest Bronze
Grand One Grand Prix
Vuoden Huiput Gold

No motto but if anything: Well planned is still totally undone.

 

Perttu Tynkkynen
Vice President, Consumer Sales & Marketing
F-Secure

Perttu on työskennellyt viimeiset 10 vuotta F-Securella rakentaen globaalia organisaatiota ja suorakuluttajaliiketoimintaan tietoturva ja yksityisyydensuojatuotteilla perinteisen operaattoriliiketoiminnan rinnalle. F-Secure on onnistunut viime vuosina kasvamaan erityisesti direct online liiketoiminnassaan merkittävästi markkinakasvua nopeammin joka on osoitus erityisesti digitaalisen markkinoinnin osaamisessa suunnannäyttäjänä. Aiemmin Pertulla on vahva kokemus retailmyymälätoimintojen luotsauksesta, markkinoinnista sekä globaalin kuluttaelektroniikkavalmistajan tuotelanseerauksista ja liiketoiminnan kehittämisestä.

Motto
”Asenne ratkaisee…aina!

     

Mia Ropponen
Vice president, marketing
Kesko

 

Samuli Salokangas
Head of Marvelous, luova johtaja
Marvelous Finland

Salokankaalla on lähes 20 vuoden kokemus mainonnasta ja markkinoinnista eri rooleissa: copyna, konseptisuunnittelijana, digital directorina, asiakkuusjohtajana sekä mainostoimistojen vetäjänä.

Pohjoismainen Marvelous Finland on osa IPG Mediabrandsia, johon kuuluvat mm. mediatoimistot Virta ja IUM sekä tutkimustoimisto Kuulas. Virta on vuoden 2018 digitaalisin mediatoimisto ja IUM vuoden mediatoimisto 2018.

Palkinnot
Grand One useana vuonna sekä tuomarina samassa kilpailussa.  

Motto
I have no special talent. I am only passionately curious.