Putkiremontti meni putkeen - Fira Ketterän lanseeraus

Fira Palvelut

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Bisnessarja
Uusi tuote tai palvelu

Asiakas

Fira Palvelut
Essi Huotari
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Sami Kokkonen
toimitusjohtaja
Veera Jehkonen
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Fira Palvelut kehitti putkiremontin, joka on asukkaalle mahdollisimman pieni riesa. Tavoitteena oli yksittäisen Fira Ketterä -tuotteen lisäksi lanseerata markkinoille uusi Fira ja todentaa brändin lupaus hyvin konkreettisella ja ihmisten arkea koskettavalla asialla, eli putkiremontin yhteydessä.

Kampanja alkoi bussimainontana, jossa rikottiin putkiremonttimyyttejä. Samaan aikaan Firan omissa kanavissa jatkettiin myytinpurkutalkoilla. Lanseeraus huipentui kuitenkin marraskuussa toteutettuun pilottiin, jossa helsinkiläisessä kerrostalossa putkiremontti tehtiin kahdessa viikossa. Sen viestinnässä lähdettiin liikkeelle rohkeasti etukenossa: hankkeesta järjestettiin lehdistötilaisuus jo kaksi päivää ennen remontin alkua. Media seurasi projektia intensiivisesti alusta loppuun ja vielä sen jälkeenkin. Fira Palvelut profiloitui rakennusalan uudistajaksi ja media teki remontista marraskuun aikana yli 200 juttua. Twitterissä keskusteltiin putkiremontista marraskuussa enemmän kuin koko edeltäneen vuoden aikana yhteensä. Kuukausikävijöiden määrä Firan nettisivuilla oli marraskuussa viisinkertainen aiempiin kuukausiin verrattuna.

Fira Palveluiden kahden viikon putkiremontista tuli puheenaihe ja ilmiö. Se nosti yrityksen koko kansan tietoisuuteen. Aihetta käsiteltiin uutislähetysten lisäksi visailuohjelmissa ja pilakuvissa. Myös yhteiskunnalliset vaikuttajat ja päättäjät kehuivat hanketta omissa kanavissaan ja mielipidekirjoituksissa. Rakennusalan kilpailijat joutuivat vastaamaan Fira Ketterään omilla alaa kehittävillä putkiremonttimalleilla, joten koko rakennusala ja ennen kaikkea asukkaat hyötyivät lanseerauksesta.

Näkyvyyden ansiosta Fira Palvelut sai välittömästi sata tarjouspyyntöä, eli yhtä paljon kun yleensä koko vuoden aikana. Fira Palvelut joutui jo kesken remontin ilmoittamaan tilausruuhkasta ja laittamaan nettisivuilleen tekstin, että tarjouspyyntöihin vastataan tulojärjestyksessä mahdollisimman nopeasti.

Toimisto

Viestintä Drum & Futurice
Simo Arvo
viestintäkonsultti/asiakasvastaava
Susanna Isohanni
johtava viestintäkonsultti
Arttu Närhi
viestintäassistentti
Timo Vikiö
graafinen suunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Futurice
Kalle Tuomi
Creative Director
Ville Kovanen
Brand Design Lead
Arttu Tolonen
Copywriter
Jussi Kantonen
Brand & Visual Designer
Alisa Surova
Visual Designer
Claes Kaarni
Client Lead
Hehku Marketing
Henri Pallonen
CEO