Älä kerro Martille / Silver, bisnessarja

Crisis Management Initiative

Palkinnot

Silver Effie Finland, Bisnessarja
Pienet ja alueelliset budjetit

Asiakas

Crisis Management Initiative
Elina Lehtinen
Head of Communications & Fundraising
Suvi Tuuli
Project Officer
Antti Ämmälä
Communications Officer
Saarlotta Virri
Communications Assistant
Kampanja pähkinänkuoressa 

Crisis Management Initiativen (CMI) kevään 2017 varainhankintakampanja "Älä kerro Martille" rikkoi ennätyksiä suomalaisen varainhankinnan kentässä. Se ylitti alkuperäisen 200 000 E keräystavoitteensa yli kolminkertaisesti ja sai kampanja-aikana kokoon 631 877 euroa (15,80 CMI:n rauhanneuvottelukierrosta). Kampanja innosti mukaan 10 870 yksityistä lahjoittajaa ja 30 suomalaista yritystä, jotka kokivat suomalaisen rauhantyön jatkuvuuden turvaamisen arvokkaaksi.

Lähtötilanne oli haastava. Tarve onnistumiselle oli kova, sillä CMI:n rahoituksesta 65 % tulee valtion kehitysyhteistyöbudjetista, jota leikattiin vuonna 2016 viidenneksellä. Lisähaasteena toi CMI:n liki olematon tunnettuus kuluttajien keskuudessa sekä konfliktinratkaisutyön abstraktius.

Älä kerro Martille -kampanjalla haluttiin täyttää Suomen valtion kehitystukileikkausten jättämää aukkoa CMI:n budjetissa. Toissijaisina tavoitteina oli kasvattaa CMI:n ennalta matalaa tunnettuutta yksityishenkilöiden parissa. Halusimme tehdä rauhantyöstä suomalaisten keskuudessa merkittävän puheen- ja ylpeydenaiheen.

Kampanjassa hyödynnettiin CMI:n perustajan, presidentti ja rauhannobelisti Martti Ahtisaaren globaalia menestystä rauhantyössä. CMI:n vaikeaselkoista ja arkaluontoista toimintaa avattiin käyttämällä keräyksen mittayksikkönä rauhanneuvottelukierroksia, jotka CMI:n laskelman mukaan maksavat keskimäärin 40 000 E per kierros. Se on vähän verrattuna sotatoimien kustannuksiin: neljä miljardia dollaria päivässä.

Sidoimme varainhankintakampanjan presidentti Ahtisaaren 80-vuotissyntymäpäivään. Luova idea oli haastaa koko Suomi juonimaan Martille yhteistä yllätyslahjaa, rauhaa, lahjoituksena konfliktinratkaisujärjestö CMI:lle.

Kuten kaikki syntymäpäiväyllätykset, myös tämä kimppalahja haluttiin pitää salassa sankarilta aina juhlallisuuksiin asti. Se onnistui käyttämällä kampanjasta viestimiseen ainoastaan medioita, joita Martti ei itse seuraa: sosiaalista mediaa ja verkkouutissivustoja. Perinteistä mediaa tai ulkomainontaa hyödynnettiin ainoastaan silloin, kun oltiin varmoja, että presidentti ei ollut niiden äärellä.

Kampanja yli kolminkertaisti alkuperäisen tavoitteensa ja se keräsi yhteensä yli 638 000 E suomalaisen konfliktinratkaisutyöhön hyväksi. Yllätyslahja pysyi piilossa presidentti Ahtisaarelta hänen syntymäpäiväjuhliinsa asti, yhteensä 57 päivää. Yllätyslahja, CMI ja rauhantyö nousivat sosiaalisen median uutisvirtoihin ja ansaitun median uutisotsikoihin Suomen puhutuimpana aiheena.

Toimisto

Miltton
Lauramaria Havu
asiakkuusjohtaja
Mikko Hakkarainen
luova johtaja
Hanna Lemmetti
luova strategi
Fanni Perälä
art director
Maria Kuorikoski
copywriter
Hanna Valle
graafikko
Pauliina Männistö
projektipäällikkö
Laura Ruokola
projektipäällikkö
Pyry Lepistö
videosuunnittelija
Tomi Seppälä
videosuunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Esmes Digital
Tomi Castrén
Cocoa
Pauliina Teirikari
Juho Konstig