Sankarikoulutus - Voiko markkinoinnilla pelastaa ihmishenkiä?

LähiTapiola Palvelut Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Bisnessarja

Asiakas

LähiTapiola Palvelut Oy
Miria Koskinen
suunnittelupäällikkö (nyk. ToinenPHD, Accountant Manager)
Antti Määttänen
projektijohtaja
Hanna-Leena Jauho
kehittämispäällikkö
Tiina Riippa
viestintäpäällikkö
Sami Sallinen
riskienhallintapäällikkö
Elina Kuusela
yritysvastuupäällikkö
Kirsti Juusti
palvelujohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Suomessa syttyy vuosittain yli 13 000 tulipaloa. Inhimillisiä kärsimyksiä on mahdoton korvata, mutta aineelliset vahingot korvaa useimmiten vakuutusyhtiö. Sen sijaan että LähiTapiola olisi lähtenyt tekemään jälleen yhtä valistuskampanjaa tulipalon vaaroista, päätettiinkin tehdä yhteiskunnallinen teko. Joka toimi samalla ainutlaatuisena asiakkuusmarkkinoinnin välineenä. Päätimme kouluttaa suomalaiset toimimaan sankarillisesti alkusammutustilanteessa. Tutkitusti kun ensimmäiset minuutit ratkaisevat vahinkojen laajuuden. Syntyi kokonaisuus nimeltään Sankarikoulutus.

Täysin uudenlaisen asiakasedun lanseerauksen toivottiin näkyvän paitsi palovahinkotilastoissa seuraavien vuosien aikana, myös yhtiön tunnettuudessa lyhyelläkin aikavälillä. Tavoiteenamme oli vähintään viiden prosenttiyksikön kasvu Top of Mindissa ensimmäisen 6kk aikana. Tavoite oli kouluttaa vähintään 10 000 henkilöä vuoden aikana. Valmius useammankin ihmisen sankariksi kouluttamiseen oli alusta asti olemassa. Me emme totisesti halunneet olla tulppana sille jos suomalaiset haluavat osallistua markkinointiimme, jolla on väliä enemmän kuin millään mitä olemme aiemmin tehneet.

Kampanjaa varten sävellettiin ja sanoitettiin oma teemaan sopiva tunnuskappale. Laura Närhen esittämä "Supersankari" oli yksi kevään ja kesän soitetuimpia kappaleita SuomiPopilla ja Radio Aallolla. Spotifyssä ja Youtubessa kappale on kerännyt yli 5,5 miljoonaa kuuntelua ja katselua jääden osaksi suomalaisen natiivimainonnan historiaa. Sankariteemaa kommunikoitiin myös printissä, televisiossa, radiossa ja sosiaalisessa mediassa, sekä ansaitussa mediassa etenkin paikallistasolla.

Koko vuoden kestävä koulutus on syyskuun puoliväliin mennessä jo enemmän kuin tuplannut tavoitteensa, kun koulutettuja on kasassa yli 20 000 henkilöä.

Koulutuksen aikana LähiTapiolan Top of Mind on kasvanut 18%:sta 24:een. Kampanja- sekä brändimittauksissa huomattiin nopeasti, että LähiTapiola miellettiin turvallisuusteemoihin vahvimmin kytkeytyväksi vakuutusyhtiöksi. Mikä kuitenkin hienointa, tiedossa on jo kolme tapausta, jossa alkava tulipalo on osattu alkusammuttaa oikein Sankarikoulutukseen osallistumisen ansiosta.

Toimisto

Folk Finland
Tommi Laiho
luova johtaja
Lasse Paasto
copywriter
Kimmo Kivilahti
AD
Pia Dahlman
asiakkuusjohtaja
Amanda Rajatora
tuottaja

Avustavat tekijätiimit

ToinenPHD Oy
Lasse Villikka
Account Manager
Susanna Virkkula
markkinointiarkkitehti
Heidi Törmikoski
Account Manager
Kirsi Korpelainen
suunnittelija
Hajér Al-Tikriti
suunnittelija
Siiri Paakkanen
suunnittelija
Niina Toivanen
suunnittelija