Hintasaarnaajien vuosi

Elisa Oyj

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Muut kuluttajapalvelut

Asiakas

Elisa Oyj
Katiye Vuorela
viestintäjohtaja
Tomi Wirtanen
markkinointijohtaja
Pekka Kyllönen
markkinointipäällikkö
Tarja Palo
markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Elisan 1,5 miljardin liikevaihdosta noin 45 % tulee mobiililiittymä-laskutuksesta. Siksi mobiililla palveluliiketoiminnalla on suuri rooli koko konsernin tuloksessa ja omistaja-arvon kehityksessä. Mobiilin palveluliikevaihdon kasvattaminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista: Elisan 40 % markkinaosuus liittymistä on jo niin suuri, että liittymämäärän merkittävä kasvattaminen ei ole kannattavaa.

Sen sijaan liikevaihtoa on mahdollista kasvattaa kannattavasti kasvattamalla liittymäkohtaista kuukausilaskutusta kilpailijoita nopeammin. Tämä edellytti kuluttajien halukkuutta maksaa Elisan liittymistä enemmän kuin kilpailijoiden brändeistä, ja sen teki mahdolliseksi Elisan kehitystyö, jonka tuloksena Elisan liittymät todellakin antoivat hyvin vastinetta rahalle; kattava verkko ja rajoittamattomasti dataa kiinteällä kuukausimaksulla, ilman määräaikaisia sopimuksia. Tämän arvo piti vain kyetä viestimään suomalaisille.

Ratkaisuksi kehitettiin Hintasaarnaajat-konsepti. Se on integroitu, kaikissa kanavissa etenevä tarina, jossa kaksi nuorta suomalaista saarnamiestä levittää amerikkalaisille ilosanomaa Elisan liittymien uskomattomasta hintalaatu-suhteesta. Fiktiivisen tarinan taustalla on fakta, joka piilokameralla myös todistettiin: yhdysvaltalaiset ovat äimänä suomalaisten liittymien hintatasosta ja ominaisuuksista.

Kampanjointi alkoi kesällä 2015 ja on jatkunut kohta kaksi vuotta. Konseptin vaikutus näkyi nopeasti kaikissa mittareissa, niistä tärkeimpänä:
- liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) kasvoi +4,4 %, kun samaan aikaan kilpailijoilla se laski.
- mobiilin palveluliikevaihdon kasvuvauhti yli kaksinkertaistui 8,9 %:in, kun se kilpailijoilla polki käytännössä paikallaan.
- euroissa kasvu oli 60,9 meur, mikä on 36,5 miljoonaa enemmän kuin olisi ollut tasaisella kasvuvauhdilla.
- samaa kertovat mainonnan tehokkuusmittarit: Elisa saa yhdellä mainos-eurolla yli kaksi kertaa suuremman tehon kuin kilpailijat.
(Luvut year-to-year Q3/15 - Q2/16)

Vuoden 2015 päätteeksi Elisa julkisti parhaan tuloksen ikinä, ja toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila totesi tilinpäätöstiedotteessa: "Tulosta paransi erityisesti mobiilin palveluliikevaihdon kasvu".

Toimisto

Bob the Robot Oy
Toni Tiusanen
suunnittelija, copywriter
Kari Eilola
luova johtaja
Lasse Kangasmaa
AD
Maija Silamo
projektijohtaja
Nina Miettinen
tuottaja
Sakari Nordman
graafikko
Kenneth Nylund
developer
Tuomas Lahtinen
graafikko
Mikko Kalso
AD

Avustavat tekijätiimit

Filmituotanto
Markus Virpiö
ohjaaja
Katariina Lehtonen
tuottaja
Bart Tau
kuvaaja
Kimberly Wolf
service production, line producer
Ilkka Hesse
leikkaaja
Adam Vandor
värimäärittelijä
Eetu Niininen
VFX Artist & Online editor
Timo Anttila
äänisuunnittelija
Bob the Robot Pictures
Mika Tervonen
ohjaaja
Jaakko Itäaho
ohjaaja
Lauri Aalto
tuottaja
Julius Greis
leikkaaja
Maucca Markkanen
apulaisohjaaja
Joonas Wörlin
tuotantopäällikkö
Mira Merinen
tuotantoassistentti
Virta Helsinki
Petri Soratie
Account Director
Arto Kaihola
Digital Strategist
Laura Samuelsson
Digital Planner
Michael Ovitz
Head of Digital
Radiot: Humina
Timo Anttila
Miska Seppä