Vianor ja Hammerfall - maailman katsotuin kesärenkaiden vaihto

Vianor Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Mediasarja
Pienet ja alueelliset budjetit

Asiakas

Vianor Oy
Roope Tähkä
Markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Rengaspalveluyritys Vianor oli Ruotsin ja Saksan markkinoilla vaikeassa raossa isolla rahalla markkinoivien globaalien rengasjättien ja asiakkaansa henkilökohtaisesti tuntevien pienyrittäjien välissä.
Siksi perinteinen mainonta hylättiin ja keskityttiin markkinoimaan teon avulla: Vianor yllätti Göteborgin toimipisteeseensä saapuneet Hammerfall-fanit renkaidenvaihdolla, joka muuttui bändin yksityiskeikaksi.
Teosta taltioitu video oli kansainvälinen viraalihitti: se katsottiin yli 1,7 miljoonaa kertaa Facebookissa ja YouTubessa. Yhteensä teko tavoitti videon ja ansaitun median kautta yli 3 miljoonaa ihmistä yli 50 eri maassa. Ansaitun median laskennallinen arvo oli reilut 8,1 miljoonaa euroa. Vianorin markkinaosuus nousi ja vähittäiskaupan myynti kasvoi. Kampanja-aikana teko ja video siitä olivat ainoa edellisvuodesta poikkeava markkinointitoimenpide. Hammerfall Pitstop -kampanja todisti, että moderni, tuloksellinen markkinointi on arvon luomista. Enemmän tekoja ja vähemmän väittämistä.

Toimisto

SEK & GREY
Jari Ullakko
Executive Creative Director
Lars Busekist
Creative Director
David Cleveland
AD
Markku Jussila
Digital Strategist
Sirpa Viitamäki
Producer
Jani Leppänen
Account Lead
Tommi Pelkonen
Strategy Director

Avustavat tekijätiimit

Nitro Films
Marika Tulivuori
Executive Producer
Krista Uotinen
Production Coordinator
Viljami Eronen
Director
Ari Arvola
Technician / Camera
Untamo Lehto
Second Camera
Tomi Nikulainen
Sound Designer
Janne Sinkko
Edit
Mediatoimisto Voitto
Juha Halmesvaara
Strateginen suunnittelija
Teemu Vuorinen
SEM-suunnittelija
Woltti Group
Sini Liimatainen
Project Manager
Jukka Mäkelä
Account Director
HP Hämäläinen
Executive Producer
SEK Public
Jenny Paulamäki
Viestintäkonsultti
Joonas Holste
Viestintäkonsultti