Suomesta markkinoinnin osaajamaa

MTL tekee Suomesta markkinoinnin osaajamaata. Monta asiaa on vielä hoidettava ennen kuin ollaan maalissa.

Palkitsemme jälleen tänä vuonna Suomen markkinointihenkisimmän insinöörin. Kymmenen tuhatta euroa vaihtaa omistajaa Messukeskuksessa lokakuun 1. päivä. Silloin palkitaan tämän vuoden kisan voittaja. Rahat palkintoon on luovuttanut Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.

Palkitsemisseminaarin punainen lanka on järjen ja tunteiden lämmin liitto. Kuulemme ekonomistin näkemyksiä, miksi suomen kansantalous näivettyy, ellemme opi markkinoimaan. Kansantaloustieteilijä ja aivotutkija kertovat, että tieteelliset näytöt todistavat meidän ottavan tunteet mukaan rationaaliseen päätöksen tekoon. Markkinoinnin menestystarinoiden kimarassa annetaan näytteitä siitä, että markkinointi kannattaa.
Effie – tuloksellista markkinointiviestintää kilpailu järjestetään myös markkinoinnin merkityksen osoittamiseksi. Palkinnon jaetaan Tuloksellista markkinointiviestintää -aamuseminaarissa 31. lokakuuta. Siellä avataan muitakin tuloksellisia markkinointikampanjoita kuin Effie-kilpailuun osallistuneita. Hyviä esimerkkejä saa ilmiantaa meille.

Myös viestinnän tehtävä on ohjata eurovirtoja yritykseen. MTL Communications Awards -kilpailussa palkitaan tuloksellista viestintää. Palkinnot jaetaan 7. marraskuuta juhlagaalassa Valkoisessa Salissa. Samalla juhlitaan viestintätoimistojen järjestäytymisen 30 juhlavuotta.

MTL:n perustamisesta on 70 vuotta. Viestintätoimistot liittyvät siihen mukaan vajaa kymmenen vuotta sitten ja tapahtumatoimistot vuonna 2010. Seuraavan luontevan strategisen askeleen MTL ottaa, kun se liittyy Paltaan ja Elinkeinoelämän keskusliittoon.

Palta on vielä aika tuntematon liitto. Se edustaa palvelualaa ja asiantuntijayrityksiä. Neljä sen viidestä jäsenyrityksestä on pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Siksi se sopii hyvin MTL:n uudeksi kodiksi, vaikka jatkammekin toimintaamme suurelta osin ennallaan ja itsenäisenä liittona.

Liittokokous päätti huhtikuussa Paltaan liittymisestä. Tästä alkaa varsinainen strategiatyö: sen miettiminen, millä keinoin MTL tekee Suomesta markkinoinnin osaajamaata osana isompaa järjestöperhettä. Ainakin kanavat ja väylät ovat entistä paremmin käytettävissä.

MTL kuuntelee jäseniään ja yhteistyökumppaneitaan tässä asiassa herkällä korvalla.

Kommentoi kirjoitusta