Voiko vanhoilla tempuilla voittaa?

Tervetuloa fiktiiviseksi salakuuntelijaksi viestintätoimisto Kaiku Helsingin neukkariin. Ole hyvä, ota kuppi kahvia! On maanantaiaamu klo 10.35, viikkopalaveri ja hetki, jolloin käymme läpi viikon asiakascasea.

Joku kertoo innostuneesti projektinsa onnistumisesta. Tiimi on ylittänyt itsensä, tulokset ovat hienoja ja asiakas kiittelee. Toinen ehdottaa, että hei, eikö tämä nyt olisi loistavaa MTL Awards -kamaa. Hiljainen hetki. Sen jälkeen: ”No täähän on aika perustekemistä. Onko tässä nyt sitten kilpailuja ajatellen riittävästi uutta ja mullistavaa?”

Ei ihme, että vaatimattomuus iskee. Kilpailujen shortlistaukset koostuvat upeista töistä, joissa viestintä-, mainos- ja digitoimistojen rajat hämärtyvät. Viimevuotisen tuomariston sanoin: ”Monikanavaisuudesta on tullut uusi normaali, ja toimistoissa on käytössä koko viestintäpaletti: oman, ansaitun ja sosiaalisen median ohella sanomaa vahvistetaan nyt myös maksetulla medialla.”

Kannattaako vaivautua kilpailemaan, jos ei ole heittää peliin huikeaa monikanavaista tykitystä? Kannattaako edes yrittää, jos jonkun tunnetun brändin suurella rahalla masinoitu kampanja kuitenkin kerää koko potin?

Jaksan uskoa, että ehdottomasti kannattaa.

Olen ylpeä viimevuotisesta voitostamme LähiTapiolan kanssa. Erityisen ylpeä olen, koska meillä ei ollut asiakkaan logolla varustettua kuumailmapalloa, koko Suomen kattavaa roadshow’ta tai edes innovatiivista Snapchatin käyttöä. Keskityimme yhteen yksinkertaiseen asiaan, sisältöön, mutta keskityimme kunnolla. Viiden vuoden ajan LähiTapiolan asiantuntijat sitoutuneesti valmentautuivat kanssamme sisällöntuottajiksi. Ei pikavoittojen tavoittelua, vaan kärsivällistä työtä. Sen ansiosta kestäviä tuloksia. LähiTapiola Varainhoidon bloggaajakaarti oli mitalikahvinsa todellakin ansainnut. Voiton paras hetki.

Nautin siitä, kun viestinnän perusasioita tehdään ihan älyttömän hyvin. Kun vanhoja temppuja sovelletaan uudella tavalla. Kun valtavan budjetin sijaan pelataan nokkeluudella. Kun strategian ymmärtäminen näkyy. Kun osataan keskittyä olennaiseen. Kun tehdään yksinkertaisesta kaunista.

Hienot, monikanavaiset taidonnäytteet ovat ilman muuta paikkansa ansainneet. Silti, toivon kovasti, että seuraavassa MTL Communications Awards -palkintojuhlan Oscar-henkisessä videoseremoniassa nähtäisiin erikoistehosteilla maustettujen Hollywood-tuotantojen lisäksi paljon oivaltavia Indie-pätkiä.

 

MTL Communications Awards järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kilpailuun osallistutaan täyttämällä osallistumislomake MTL:n sivuilla 7.1.2016 mennessä (extended deadline 12.1. klo 23.59). Katso kilpailukategoriat ja muut ohjeet täältä ja lähetä parhaat työsi kilpailuun!