Viisi kustannustehokasta markkinointi-ideaa

Markkinointibudjetti kriisin aikaan: leikatako vai ei. Siinä vasta kysymys.

Olet saattanut joutua kohtamaan resurssien vähentämistä poikkeuksellisen kevään ja kesän takia. Tiukat resurssit voivat kuitenkin pakottaa meitä olemaan luovia niillä resursseilla mitä meillä on. Käyn seuraavaksi läpi viisi kustannustehokasta markkinointi-ideaa ja syyt niiden käyttöön.

1. Käyttäjien luoma sisältö
Miksi: saa ansaittua mediaa ilmaiseksi

Instagram-tarinat brändätyillä filtereillä, TikTok-haasteet, asiakasarvostelut verkkosivuilla – tässä on vain muutama esimerkki käyttäjien luomasta sisällöstä (user-generated content, UGC). Tällainen sisältö voi olla viihdyttävää, informoivaa ja joskus jopa kyseenalaista, mutta pointti on se, että se toimii. Luotatko mielummin ystäväsi postaukseen brändistä vai samaisen brändin tuottamaan mainokseen?

Parasta on, että pienellä vaivalla saat kattavasti promootiota ja ilmaista brändinäkyvyyttä. Eikö se ole juuri sitä mitä me markkinoijat kaipaamme tällä hetkellä?

Voit katsoa esimerkkiä tunnettujen brändien luomista kampanjoista. Marimekko esimerkiksi toi perinteisen kesänäytöksensä Instagramiin. Yritys jakoi Instagram-tarinoissaan käyttäjien tekemiä videoita, joissa he esittelivät Marimekon vaatteita omaan tyyliin. Elisa taas hyödynsi TikTokia luomalla oman #5gcheck-haasteen, joka pohjautuu viraaliin TikTok-haasteeseen.

2. Sähköpostimarkkinointi
Miksi: pidä yhteistyötahot ajan tasalla

Sähköpostimarkkinointi on välttämätön viestintäväline tänä päivänä. Sen avulla pidät asiakkaasi ja sidosryhmäsi ajan tasalla lähettämällä tietoa viimeisimmistä päivityksistä, erikoistarjouksista ja muista tärkeistä asioista.

Hyödynnä uutiskirjeiden tietoa myös sisäisessä viestinnässä jakamalla asiakkaille menevää tietoa myös henkilökunnalle. Uutiskirjeen luominen ei vie kauaa ja tuloksena vähennät huolestuneiden asiakkaiden soittojen ja työkavereiden loputtomien kysymysten määrää tiimichatissa.

Kun vertaillaan saatuja tuloksia, sähköpostimarkkinointiin sijoittaminen kannattaa. Kun pahin kriisi on ohi, voit jatkaa uutiskirjeiden käyttöä liidien generointiin, myynnin kasvattamiseen ja muihin sähköpostimarkkinoinnin tuomiin etuihin.

3. Vanhan sisällön uudelleenkäyttäminen
Miksi: kasvata verkkosivuliikennettä

Tasaisen liikenteen kasvattaminen verkkosivuillesi ei tapahdu yhdessä yössä. Suositun oppaan muuttaminen blogipostaukseksi voi kasvattaa verkkosivukävijöiden määrää pienellä vaivalla. Tästä syystä vanhan sisällön uudelleen käyttö on tehokkain tapa käyttää resurssejasi juuri nyt. Päivitä ikivihreiden ja suosituimpien blogipostausten faktat vastaamaan tätä päivää. Löydät suosituimmat postaukset tarkastelemalla verkkosivujen analytiikkaa ja katsomalla mitkä postaukset saavat tasaisesti lukukertoja vuodesta toiseen.

Muita tapoja, joilla voit kierrättää sisältöä:

  • Muuta vanhat esitteet ja oppaat hakukoneystävällisiksi blogipostauksiksi tai hyödynnä blogipostauksia laajemman oppaan koostamisessa
  • Visualisoi parhaiten menestyneet blogipostaukset uudeksi infograafiksi
  • Luo uutiskirje suosituimpien somepostausten pohjalta
  • Hyödynnä suosittujen blogipostausten aiheita podcastissa
  • Järjestä webinaari mistä tahansa ikivihreästä aiheesta, josta olette puhuneet myös aikaisemmin

4. Webinaarit
Miksi: tuota liidejä

Keväällä monelle meistä saattoi tulla jo webinaariähky. Haluan kuitenkin muistuttaa, ettei sähköisiä yhteyksiä silti kannata unohtaa. Webinaareihin osallistuminen on helppoa, säästää kuluja ja madaltaa kiinnostuneiden kynnystä osallistua.

Webinaarit ovat takuuvarma tapa tuottaa laadukkaita liidejä. Henkilöt, jotka käyttävät tunnin päivästään webinaarisi katsomiseen, ovat todennäköisesti myös tulevia uskollisia asiakkaitasi.

Webinaarit eivät sovi minun toimialalleni -ajatus voi tulla ensimmäisenä mieleesi. Ajattele luovasti ja päädyt varmasti löytämään edes muutaman webinaari-idean, jotka sopivat sinun organisaatiollesi.

Voit esimerkiksi muuttaa seuraavat aiheet webinaareiksi

  • Askelkohtaiset opetusvideot
  • Inspiroivat puheenvuorot
  • Case study -esittelyt
  • Workshopit
  • Asiakaskoulutukset

5. Internetin ilmaiset ja laadukkaat resurssit
Miksi: kartuta osaamista

Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisina tiedämme, että osaamista pitää kartuttaa jatkuvasti. Uusia kanavia ja keinoja viestiä tulee tasaisin väliajoin, erityisesti viime kevään aikana digitalisaation tarve kasvoi hetkessä räjähdysmäisesti. Uusien taitojen oppimiseen ei kuitenkaan halutessaan tarvitse käyttää suuria summia. Verkosta löytyy ilmaiseksi laadukasta materiaalia, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää oman osaamisen kartuttamiseen.

Muun muassa Youtubesta löytyy laadukasta videomateriaalia ja tutoriaaleja myös viestintään ja markkinointiin liittyen. Googlettamalla ongelmasi löydät myös ilmaisia blogeja ja oppaita aiheista niin suomeksi kuin englanniksi.

Tiesitkö, että eri sosiaalisen median palveluissa pääset tarkastelemaan kaikkia julkisten sivujen mainoksia, jotka palvelussa on julkaistu? Internetissä vertailu on enemmän kuin sallittua. Katso millaisia mainoksia muut tekevät. Älä rajoita vertailua pelkästään saman alan toimijoihin, vaan hae inspiraatiota myös muualta.

 

Löydät Liana Technologiesin blogista lisää digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin sisältöä tai voit tilata blogipostaukset suoraan sähköpostiisi tilaamalla Liana Technologies uutiskirjeen.