Viestintäkonsultti on hyödyllinen

Mulla oli pitkä kesäloma, koska ensin pidin kättä kipsissä kuukauden ja sitten kuntoutin sitä soutamalla, lapioimalla, kauhaa heiluttamalla ja muikkuja pujottelemalla. 

Johanna hoiti sillä välin mainiosti toimistoa ja teki sen, mitä en ole koskaan tehnyt: kävi arvioituttamassa viestintäämme viestintäkonsultilla ja huomaan, että siitä oli paljon hyötyä.

Minäkin – vanha pieru – sain arviointilomakkeesta ihan uusia ajatuksia. Eihän se tietenkään riitä, että kriisiviestintäsuunnitelma on vain minun päässäni. Suutarin lapsella ei ole saappaita toteutuu taas. Vaikka suunnitelmia on tullut tehtyä monelle organisaatiolle uran varrella, on se jäänyt MTL:lle päivittämättä. Työlistaan alkuun se! 

Tiinunkin tekemässä arvioinnissa korostuu strategian merkitys. Jos se on epäselvää, ei mikään muukaan ole selvää. Vähän kuin ajelehtisi lautalla ja katsoisi, mihin saareen sattuu milloinkin osumaan. Saarista se Leif Åbergkin puhui aikoinaan ennen kuin alkoi palastelemaan pizzaa. 

Strategiaa tarvitaan myös jengin mukaan saamiseen ja sitouttamiseen. Yhteinen tavoite on kaikessa tekemisessä ja saavuttamisessa villakoiran ydin. 

MTL:n viestintää ja markkinointia arvioitiin Meditan ja Worldcom PR Groupin kehittämän valmiin kymmenkohtaisen jäsennyksen ja vastausvaihtoehtojen pohjalta. Yleispätevää lomaketta kaikenlaisille ja kaikenkokoisille organisaatioille on mahdoton tehdä.  

Siksi en ihan täyttä kymppiä anna kaikille johtopäätöksille. Kahden hengen organisaatiossa esimerkiksi tarkka vastuunjako on joskus mahdotonta. Se tekee, kuka ensin ehtii -periaatetta on aika usein pakko noudattaa. (Johanna nykyään ehtii aika usein ensin.) 

Toinen asia, mitä jäin miettimään, on kommunikaation jako viestintään ja markkinointiin. Meidän tyyppisessä liitossa rajaa on vaikea vetää. Kaikki viestintä on tavallaan myös markkinointia. 

Huvitti se positiivinen huomio, että sisäinen viestintä toimii. Kaikissa näkemissäni  organisaatioilmastomittauksissa tähän saakka on kerrottu, että nimenomaan sisäinen viestintä ei ole kunnossa. 

Kyllä me kahdestaan koko ajan pidetään älämölöä tekemisistämme ja pähkäillään kaikkea yhdessä. Pakko mun aina väliin kysyä: ”Mistä nyt puhutaan?” 

Muistelin, miltä uran alkuaikoina tuntui mennä viestintäkonsultin pakeille. Silloin ajatteli, että ne on niin viisaita, vähän pelottaviakin, tietävät paljon, ovat oppineita, seuraavat maailmanmenoa ja trendejä. Ja niinhän he ovatkin, mutta eivät enää pelota. 

 

Lue myös Aina eka kerta – Viestintäkonsultaatiossa