Viestintä pitää korvata vuorovaikutuksella

Viestintä on vaikeaa ja onnistuu vain sattumalta, sanoo Osmo A. Wiion ensimmäinen viestinnän laki. Pidin sitä kolmekymmentä vuotta sitten läpikyynisenä toteamuksena. Nyt pidän sitä totena, koska niin se on.

Mikään ei ole niin vaikeaa ja monimutkaista kuin kommunikaatio.

Kollega sanoi ryhtyvänsä tekemään johtamisviestinnän kehityssuunnitelmaa. Hmm.

Mitähän kaikkea se mahtaa pitää sisällään? Alkaako se siitä, miten pomo sanoo tiimiläiselleen aamulla huomenta. Otetaanko siinä kantaa johtajan pukeutumiseen, tyyliin, puhetapaan, harrastuksiin? Annetaanko ohjeita hengen nostattamiseen, palautteen antamiseen, kuuntelemiseen, kännykän räpläämiseen, somettamiseen. Miten johtamisesta otetaan erilleen viestintä? Ei mitenkään.

Entä asiakasviestintä? Kerrotaanko siinä, miten lasku lähetetään ja kuinka karhutaan, kun sitä ei ole maksettu. Asiakaskokemuksen synnyttäminen on kokonaisvaltainen prosessi ja perustuu liki pelkästään kommunikaatioon.

Sisäinen viestintä. Jos siitä piirtäisi kaavion, saisi aikamoisen himmelin. Johtamisviestintä on melko merkittävä osa sisäistä viestintää.

Yritykset, yhteisöt, suvut, perheet, parisuhteet ovat täynnä viestintää. Aika usein ruttu suhteeseen tulee juuri väärästä kommunikaatiosta. Organisaatioissa, joissa on viestintäosasto, viestintä voidaan hahmottaa osaston aikaansaamaksi ja muun organisaation aikaansaamaksi. Jälkimmäisellä on paljon suurempi vaikutus kuin ensimmäisellä. Viestintäosasto ei voi tehdä mitään viestintää yksinään.

Koska maailma, organisaatiot, yritykset ovat täynnä viestintää, sen merkitys kasvaa koko ajan. Kasvaa, koska viestit kulkevat salamannopeasti globaalisti. Trumpin Twitter-möläytykset tiedetään Kiinassa, Saksassa ja Keniassa heti.

Valeuutiset, epäuskottavat lähteet ja väärä tieto lisääntyvät. Ne nostavat kommunikaation vaikeuskerrointa entisestään. Tarvitsemme työkaluja väärän tiedon hahmottamiseen ja sen aiheuttamien tuhojen estämiseen.

Uudet kanavat ja välineet kasvattavat vaikeuskerrointa myös. Huono kello kuului ennen kauas. Nyt se kuuluu tosi kauas ja tosi nopeasti. Veikkauksen ja Postin jälkeen tulee seuraava tapaus, jossa kaivataan terävää kriisiviestinnän osaamista. Hyvä puoli tässä on se, että kohta on kaikkien pakko toimia vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Kuluttajien sananvalta voimistuu.

Koska viestinnän merkitys kasvaa kaikkialla, viestintätoimistot kehittävät kovaa vauhtia uusia bisneksiä. Ne rekrytoivat ammattilaisia hyvin erilaisilla taustoilla, laajentavat toimintaansa strategian sparrauksesta johdon valmennukseen, sisäisen kommunikaation kehittämiseen, esimiestyön ja myynnin skarppaamiseen, asiakkaan kohtaamiseen. Niistä on tullut kokonaisvaltaisia liikkeenjohdon konsultteja.

Viestinnästä puhumista pitäisi vähentää. Sen sijaan pitäisi puhua vuorovaikutuksesta, koska vuorovaikutuksessa onnistuminen ratkaisee menestymisen.

Lue myös Kaikki arvokas syntyy vuorovaikutuksesta.