Mediaseuranta on monipuolinen työkalu oman näkyvyyden seuraamiseen ja kehittämiseen. Sitä hyödyntämällä voi esimerkiksi luoda läheiset suhteet median edustajiin ja mielipidevaikuttajiin, ja näin vahvistaa mielikuvaa yrityksestäsi alasi asiantuntijana ja luotettavana toimijana.
Lämpimiä suhteita yksittäisiin toimittajiin sekä median toimijoihin yleisesti voi rakentaa
esimerkiksi seuraavilla keinoilla:
Löydä sinun kannaltasi olennaiset toimittajat
- Tarkkaile mediaseurannan avulla, ketkä toimittajat kirjoittavat juuri niistä aiheista, jonka
asiantuntijaksi yrityksesi haluaa tulla. Kohdenna viestisi erityisesti näille toimittajille. - Tutki mediaseurannan avulla, ketkä toimittajat tarttuvat lehdistötiedotteisiisi. Pyri ylläpitämään lämpimiä suhteita heihin.
Tarjoa aidosti kiinnostavaa sisältöä
- Valitse edellä mainittujen ryhmien joukosta muutama toimittaja ja tarjoa heille
kiinnostavaa ja merkittävää sisältöä yksinoikeudella. Näin voit erottautua muista ja
nousta alanne mielipidevaikuttajaksi ja suunnannäyttäjäksi. - Kun tiedät, mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimialastasi tai
kilpailijoistasi, voit kohdistaa tiedotteitasi entistä tarkemmin erilaisilla kärjillä juuri oikeille
kohderyhmille. - Mediaseurannan avulla voit myös ennakoida nousevia kuumia puheenaiheita. Tarjoa
medialle sisältöjä ja haastatteluja näistä aiheista, jotta onnistut profiloitumaan hyväksi
haastateltavaksi ja kiinnostavaksi asiantuntijaksi toimittajien silmissä. - Parhaimmassa tapauksessa oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan näkyminen poikii myöhemmin mediayhteydenottoja ja haastattelupyyntöjä aiheeseen liittyviin uutisiin.
Seuraa millaista sisältöä julkaistaan
- Seuraa, millä äänensävyllä toimittajat kirjoittavat teistä. Negatiivinenkin julkisuus on
mahdollista kääntää positiiviseksi, kun tiedetään tarkasti, keille toimittajille viestintää
kannattaa jatkossa kohdentaa. - Mediaseurannan avulla voit myös pitää silmällä, mitä ja mihin tyyliin kilpailijoistasi
kirjoitetaan. Näin tiedät ryhtyä toimiin, jos oma näkyvyytesi on huonoa tai kyseenalaista
kilpailijoihin verrattuna.
Verkostoidu myös mielipidevaikuttajien kanssa
Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan tärkeitä päätöksiä tehdessä. Siksi yhteistyön tekeminen heidän kanssaan voi olla yrityksille erittäin hedelmällistä.
- Mediaseurannan avulla tiedät, mistä aiheista alallasi puhutaan, mutta samalla opit, ketkä
ovat vaikuttamassa keskusteluun ja trendeihin. Nämä henkilöt ovat mielipidevaikuttajia,
joiden kanssa haluat tehdä yhteistyötä. - Mediaseurannan avulla voit myös selvittää, millaisten toimijoiden kanssa sinua
kiinnostava mielipidevaikuttaja on aiemmin tehnyt yhteistyötä ja millaisen vastaanoton
nämä yhteistyöt ovat saaneet.
Haluatko oppia lisää mediaseurannan monipuolisista käyttömahdollisuuksista? Lataamalla
Liana Technologiesin ilmaisen oppaan Mediaseurannan opas viestinnän ammattilaiselle opit
muun muassa, miten mediaseurantaa voi hyödyntää viestinnän vaikuttavuuden mittaamisessa.