Vaahtokarkkitesti markkinoinnin työkaluna

Kuka muistaa lukeneensa Walter Mischelin 1960-luvulla tekemistä kokeellisista tutkimuksista, joissa päiväkotitenaville annettiin mahdollisuus joko yhteen vaahtokarkkiin heti tai kahteen, jos lapsi malttoi odottaa viisitoista minuuttia? Myöhemmät tutkimukset osoittivat, että kyky odottaa oli selvästi yhteydessä menestykseen yliopiston pääsykokeessa sekä esimerkiksi kykyyn hallita omaa painoaan.

Nyt jo 84-vuotiaan tutkijan (edelleen aktiivinen toimija Columbian yliopistossa) mielestä testin ennustekyky johtui paljolti siitä, että se mittasi hyvin lasten kykyä sitoutua tavoitteisiin ja uskoa hyvään lopputulokseen.

Mutta saisiko vaahtokarkkitestistä markkinoinnin työkalun? Kyllä vaan, hyvinkin moneen tilanteeseen. Sitä voisi käyttää vaikkapa oman ajattelunsa pikatestinä.

Otetaan esimerkiksi yritysten verkkopalvelut ja niiden uudistaminen. Meistä jokainen on toisinaan pettynyt saapuessaan verkkosaitille, joka on kaunis mainos, mutta ei juurikaan muuta. Sisältö on visuaalisesti upeaa, mutta tarjoaa vähän syvyyttä, ja reagoi huonosti saapujan tarpeisiin eli siihen, millä hakusanalla sivustolle on saavuttu. Navigointi on tuskaista, eikä asiakaspalveluun ole helppoa yhteyttä.

Vaahtokarkkien maailmassa esimerkin mukainen lopputulos on usein seurausta yhden karkin mallista. Sivuston uudistaminen aloitetaan helpoimmasta kulmasta eli verkkopalvelun ulkoasusta. Siksi ehdotuksia pyydetään vain ulkoasusta toteamalla, että toiminnallisuudet voivat pysyä samoina kuin nykyisellä sivustolla. Kunhan saadaan vanha sivusto päivitettyä mahdollisimman nopeasti näyttämään mahdollisimman hyvältä.

Kahden karkin mallissa uudistus aloitetaan hengittämällä hetki syvään ja esittämällä avainkysymyksiä. Mikä on verkkopalvelumme rooli? Kenelle se on tarkoitettu? Mitä tavoitteita se konkreettisesti palvelee? Mitä analytiikka paljastaa nykyisestä palvelustamme? Miten aiomme seurata palvelumme toimivuutta, mitä haluamme seurata ja mitkä ovat maalit? Mihin palvelumme tulee integroitua?

Parikymmentä minuuttia riittää hyvien kysymysten esittämiseen. Jo pari–kolme tuntia hyvään aloitusworkshoppiin.

Markkinoinnilta vaaditaan nyt jatkuvaa asiakkaiden kuuntelua, kilpailijoiden seurantaa, toimintaympäristön kehityssuuntien ennakoimista ja oman tarjoomaan uudistamista. Mitä nopeampaa reagointikykyä meiltä odotetaan, sitä tärkeämpää on tunnistaa ne hetket, jolloin maltti kysyä oikeita kysymyksiä tuottaa tuplasti isomman vaahtokarkkisaaliin.