Tuomarin terveiset Effie-kisaan osallistuville

Tuomaristolla oli syksyllä innostava ja haastava tehtävä valita parhaat vuoden 2017 Effie-kisaan lähetetyistä töistä. Shortlistalle pääsi 26 työtä, joista voittajat julkistetaan 25. tammikuuta Effie-gaalassa.

Mitä yhteistä oli kansainvälisesti arvostetun, Suomessa MTL:n järjestämän kilpailun parhaissa töissä? Millaisella case-esittelyllä hurmaa varmimmin kriittisimmänkin tuomarin?

Tavoitteiden tynnyristä vain tärkeimmät – ja niille tulokset

Kisatöihin kirjataan usein valtava määrä tavoitteita, mutta tuloksista mainitaan vain osa. Keskity kertomaan vain tärkeimmät tavoitteet. Ja vain ne, joiden onnistumista on mitattu.

Myynti nousi, mutta kuinka paljon suhteessa markkinaan?

Myynti lähti nousuun ja jopa ylitti tavoitteen. Mutta mitä tapahtui markkinassa samanaikaisesti, kasvoiko myös markkinaosuus? Kuinka relevantti oli ryhmä, jossa markkinaosuus mitattiin. Oliko se kenties liian pieni niche-ryhmä? Kerro onnistuminen selkeästi. Jos tunnettuus kasvoi, kannattavuus parani ja käyttäjäkunta laajeni, kerro tämäkin menestys luvuilla.

Avaa oivallus kohderyhmän määrittelyssä

Millaiseen ymmärrykseen määrittely perustui? Miksi kohderyhmää päätettiin laajentaa tai kohdistaa toisin? Onnistuttiinko valitussa kohderyhmässä? Ole johdonmukainen myös tulosten esittelyssä.

Osoita idean ainutlaatuisuus ja toteutuksen erottuvuus

Shortlistalle päässeissä töissä on usein jotain yllättävää, ainutlaatuista, rohkeaa erottumista, toisin tekemistä. Nosta esiin se, mikä on ainutlaatuista juuri tässä työssä, miksi se pitäisi palkita. Ainutlaatuisuus on synonyymi luovuudelle, joka voi ilmentyä niin strategisessa oivalluksessa, teknologian käytössä kuin vaikka jakelutien valinnassakin.

Panosta esittelyn selkeyteen ja juonen kristallinkirkkaaseen kuljetukseen

Tuomarit käyvät läpi suuren joukon töitä. Kun kaari tavoitteista hyviin tuloksiin näkyy selkeänä, työn hienous kolahtaa varmimmin. Karsi rönsyt ja kerro case niin kiinnostavana tarinana, että markkinointijohtaja arvostaa ja ala-asteikäinenkin ymmärtää.

Sekava ja turhan mutkikas esittely syntyy usein kiireessä. Siksi juuri nyt on oikea hetki varmistaa, että tekeillä olevien projektien tavoitteet ovat kunnianhimoiset, mitattavat – ja niissä onnistuminen dokumentoidaan saman tien. Vuoden 2018 Effie-kilpailuun osallistuminen käy silloin huomattavasti helpommin.

Onnittelut shortlistatuille ja myös voittajille jo etukäteen! Erinomaista menestystä kaikkiin vuoden 2018 projekteihin ja ensi syksyn Effie-kilpailuun!