Tulevaisuuden Lead Agency

Kun puhuu perinteisestä markkinoinnin toimistokentästä, muutokset ovat ennenkin olleet nopeita ja dramaattisia, mutta viimeiset kymmenen vuotta ovat jälleen osoittaneet toimialan hankaluuden. Osa perinteisesti isoista ”luovista” toimistoista on menettänyt merkittävästi liikevaihtoa, kun taas osa on pysynyt tasaisena ja muutama pieni on kasvanut rinnalle ja ohi.

Digitalisaatio iski. Markkinoinnille se ei ollut huono asia. Ei toimistoillekaan. Jos oma arvioni kokonaiskuvasta on oikea, Suomessa tehdään erinomaista, nykyaikaista, tuloksellista markkinointia enemmän kuin koskaan. Usein myös paremmin kuin koskaan.

Samalla kenttä on entistä hajanaisempi, ja uudet pienet toimijat ovat polkeneet ostajien hintamielikuvan kovin alhaiseksi. Tämäkin korjaantunee, kun pienistä kasvaa uusia suuria, ja/tai verkostomaisen tekemisen kustannukset siirtyvät täysimääräisesti asiakkaille. Digitalisaatio ei vähentänyt ihmistyön, eikä varsinkaan asiantuntijapalvelutyön hintaa. Instagram ei tee kenestäkään valokuvaajaa, eikä Photoshop visuaalista suunnittelijaa.

Kun katsoo tulevaisuuteen, uskon että markkinalta löytyy uusia lead agenceja. Niiksi kasvavat ne, jotka rakentavat palvelunsa ylivoimaisen asiakasymmärryksen, nopean dataperusteisen mainonnan ja sisältömarkkinoinnin ympärille. Uskon myös että tulevaisuuden lead agency suunnittelee sekä sisällön että mediat. En näe mitään mahdollisuutta sille, että mediatoimiston ja luovan toimiston suhde kehittyisi entiselleen.

Mitä se sitten tarkoittaa: ylivoimainen asiakasymmärrys, nopea dataperusteinen mainonta ja sisältömarkkinointi sisältäen mediaratkaisut? Se lienee jotain, mitä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton uusi nimi kuvastaa hyvin.  Toimistolla pitää olla laaja ymmärrys ja osaaminen paitsi perinteisestä tutkimuksesta, myös datan louhimisesta. Sen pitää kyetä paitsi valtavan hyviin luoviin toteutuksiin, myös valtavan nopeisiin luoviin toteutuksiin. Mediaa se ostaa automatisoidusti vain niin paljon kuin se tarvitsee. Osan sisällöistäkin kirjoittaa koodinpätkä.

Kaiken tämän voi toteuttaa verkostona tai yhtenä yksikkönä. Näemme varmasti myös jatkossa huippuspesialisteja omilla, entistä kapeimmilla nicheillä, mutta koska koko prosessi rakentuu saman datan päälle, asiakkaille lienee entistä tärkeämpää saada yksi joka liidaa.