Toivo palaa

Yksi lempisanoistani suomen kielellä on toivo, ja tänä syksynä toivo on vielä ujonlaisesti, mutta kuitenkin ihan selvästi palannut liike-elämämme ilmapiiriä sulostuttamaan.

Tämä näkyy monessa: vihdoinkin kysynnän luomisen ja lisäämisen välttämättömyydestä keskustellaan kaikkialla. Mediayhtiöillä on pitkästä aikaa jotain positiivista kerrottavaa niin liikevaihdon kuin ilmapiirin ja tunnelmankin osalta. Markkinoinnin viikko teki kävijäennätyksensä, Effie Awards Finland -kilpailuun tulvi osallistumisia, Siksi markkinointia -kampanjan sanoma leviää kiihtyvää tahtia ja toimistot palkkaavat taas sekä uudenlaista että perinteisempää osaamista. Olisiko pitkä ankeuttamisen, halpuuttamisen ja masennuttamisen kausi jo vihdoin ohi?

Ankeat faktat, joita olemme tottuneet toistelemaan, eivät tosin ole muuttuneet juuri miksikään; talouskasvua ei ole, elämme velaksi, työmme on liian kallista, putoamme PISA-tuloksissa, olemme epäempaattisuuden johtava maa ja talvikin tekee taas tuloaan.  Ihmismieli on kuitenkin sellainen, että se kaipaa vaihtelua ja nyt näyttäisi olevan niin, että myös me suomalaisen markkinointi- ja viestintäkentän toimijat olisimme lopen kyllästyneitä kulkemaan kyyryssä ja heittämään aina vaan lisää tuhkaa yllemme.

Tuuli kääntymässä?

Tärkein merkki tuulen kääntymisestä on se, että toimialana tartuimme toimeen ja ryhdyimme hartiavoimin markkinoimaan markkinointia! Markkinoinnin kummitädiksikin tituleerattu Anne Korkiakoski on upean ansiokkaasti kiertänyt puhumassa miltei sadassa eri tilaisuudessa kysynnän luomisesta kannattavan kasvun ajurina. ”Haluammeko me aina vaan nähdä itsemme alihankkija-taloutena jonka tulee sopeutua vallitseviin suhdanteisiin”, Anne kysyy yleisöltään. Vai luommeko tuotteiden ja palvelujen ympärille sellaisia tarpeita ja tarinoita, että saamme itse määritellä hinnat? Annen lisäksi me muutkin alan konkarit olemme saaneet puhujakutsuja samasta aiheesta ja mielellämme levitämme sanaa.   On hieman hassua, että olemme jopa hieman yllättyneitä siitä, että tämä viesti nyt näyttäisi menevän perille! Hienoa on myös se, että Sanoma Media on tänä syksynä laittanut koko voimansa peliin puhuakseen mainonnan merkityksestä kansantaloudelle. Mainostavat siis mainontaa!

Suomen talouden huonon suhdanteen ja siitä johdetun kollektiivisen masennuttamisen alle on piiloutunut se, että elämme markkinoinnin ja viestinnän osalta aivan huikean kiinnostavaa ajanjaksoa. Tämä on todellista mahdollisuuksien kulta-aikaa, jossa vuorovaikutus, vuoropuhelu, viestintä, mielikuvat ja tunteet ratkaisevat menestyksen ja jossa fiksuimmat ja oivaltavimmat ideat leviävät hetkessä kaikkialle maailmaan. Tämän pitäisi kaiken järjen mukaan innostaa ja inspiroida niin tekijöitä kuin tilaajia, mutta tarvitsemme toivoa katkaistaksemme sen surkean ankeuttamisen kierteen, jota olemme todistaneet jo puoli vuosikymmentä.

Kirjoittaja
Clarisse Berggardh