Tehtiin historiaa ja nyt siitä saa kärsiä kaikki

Taisi olla vuonna 2009, kun MTL-Viestintätoimistot otti Christina Forsgårdin aloitteesta käyttöön teeman hyvän puhumisesta. Hyvää alasta, kollegoista, kilpailijoista ja niin edelleen. Muutosta hyvän kautta. Sivistynyttä käytöstä, Watson, sillä maailma muutetaan.

Yksi napa tässä moottorissa oli MTL Communications Awards -kilpailun perustaminen. Periaatteessa se on toiminut niin kuin pitikin: monet kelpo toimistot, rohkeat asiakkaat ja kunnianhimoiset työt ovat vuosi vuodelta päässeet valokiilaan. Aktiivisimmat ovat hakeneet palkintoja maailmaltakin.

Kilpailu on lähentänyt toimistoja. Gaalaillat Pörssiravintolassa ovat tuoneet mieleen opiskelijabileet. Loppuillasta nauraa melskaavat yhtä lailla pokaaleita saaneet kuin haastajatkin.

Se on juuri sitä periaatteen mukaista hyvän puhumista. Yhtä sydämellistä tunnelmaa yli toimistorajojen näkee vain MTL Golfissa.

Mutta mitä tästä hempeydestä seuraa? Kun yksi nostaa päätään, biisonit lähtevät liikkeelle, kilpailu voimistuu ja tanner tömisee.

Valtava muutoksen aalto vyöryi kohta yli maan. Kilpailu yltyi ja aitaa kaatui. ProCom lanseerasi kisaa ja koodistoa, ohjeita ja veljeskuntia. Pyytämättä ja yllätyksenä. Slush ja Nordic Business Forum nousivat koko maailman tietoisuuteen. Grafia vaihtoi tekstityyppiä. Design Forum Finland vaihtoi toimaria. Minä vaihdoin PIN-koodin. Nokia romahti taivaasta ja startupit nousivat tilalle. SDP nöyrtyi oppositioon vuosisadan vaalitappiolla ja persut kalppivat kohta perässä. Kukaan ei saa olla rauhassa. Puuttuu kai enää seitsemän heinäsirkkojen vuotta. Ja vain yhden muutoshaluisen kirkasotsaisen kilpailun takia.

Jos MTL Communications Awardsin vaikutukset olisi tiedetty, se olisi varmasti perustettu jo aikaisemmin. Muutosta ja myllerrystähän Suomi on tarvinnut jo pitkään. Kaikki uusiksi joka vuosi. Ja joka maanantai.

Siksi sitä hullutusta jatketaan tänäkin vuonna. Lähettäkää entistä jykevämpiä töitä kisaan. Laittakaa Pörssiravintola enemmän sitä samppanjaa kylmään, ettei lopu kesken.

 

MTL Communications Awards järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kilpailuun osallistutaan täyttämällä osallistumislomake MTL:n sivuilla 7.1.2016 mennessä (extended deadline 12.1. klo 23.59). Katso kilpailukategoriat ja muut ohjeet täältä ja lähetä parhaat työsi kilpailuun!