Tapahtuma-alaa palkitaan, Suomessa budjetit kaukana muusta maailmasta

Suomeen saatiin viime vuonna vihdoinkin oma tapahtuma-alan kilpailu Evento Awards. Kilpailulle on todellakin tilausta, sillä emme halua olla takapajula tässä asiassa. Muualla on jo pitkään palkittu tapahtumamarkkinoinnin ammattilaisia, mutta Suomessa siitä on vain puhuttu, vuosia.

Juttelin aiheesta Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n puheenjohtajan kanssa ja hän kertoi, että maailmalla ”low budget ” kategoriaan kuuluvat alle 200 000€ tuotannot. Suomessa summasta voi ottaa nollan pois jos katselee budjetteja, millä mm. promootiokampanjoita ja asiakastapahtumia toteutetaan. Ei toki kaikkien asiakkaiden kohdalta, mutta monien osalta kyllä.

Taantumassa tämä budjettien pienentyminen on korostunut monessa kohdassa. Se on alan toimijoille haastavaa. Samaan aikaan kulut nousevat, mutta budjetit pienentyvät ja katteet sulavat miinukselle. Aika harva tapahtumatoimisto tekee tällä hetkellä huipputulosta – aika harva on koskaan tehnyt huipputulosta. Monet alan suurimmatkin firmat ovat takoneet tappiota miljoonaliikevaihdoilla.

Viikoittain saa törmätä epärealistisiin budjetteihin. Eräs taho antoi 100 hengen tapahtuman budjetiksi 2500€. Eli 25€/henkilö. Mitäs taikoja sillä tekisi? Sillä kun ei valitettavasti pysty järjestämään laadukkaita tarjoiluja juomineen, tarjoiluhenkilökuntaa, ohjelmaa ja somistusta. Eikä tämä tapahtumatuottajan työkään ole ilmaista. Suunnitteluun ja valmisteluun menee paljon aikaa, eikä tapahtuman rakennus, valvonta ja purkukaan tapahdu ilman työvoimaa ja ohjausta. Tuleekohan koskaan sitä päivää, että budjetit olisivat aina realistisia tavoitteisiin nähden?

Evento Awards on tärkeä kilpailu koko tapahtuma-alan edistämiseksi, koska se tuo esiin onnistuneita tapahtumatuotantoja, joita ei ole tehty aivan kengännarubudjeteilla. Tosin niissäkin tuotannoissa on usein tehty taikoja verrattuna vaikkapa Ruotsin budjetteihin. Evento Awardsin kansainvälinen tuomaristo kehui viime vuonna tuotantojen laatua. Suomessa on alalla huippuosaamista. Sille osaamiselle pitää saada sille kuuluva arvo myös budjettien osalta.

Hinta ja laatu kulkevat useimmiten käsi kädessä. Eurolla saa euron juttuja ja kahdella kahden. Kun seuraavan kerran kyseenalaistat suunnittelun, projektinjohdon ja tapahtumatuottajan työn hinnan pohdi onko se oikea paikka säästää. Jokainen tapahtuma on ainutkertainen ja ansaitsee parhaan mahdollisen osaamisen ja motivaation sen toteuttamiseen. Kun tapahtumatoimisto saa työlleen kohtuullisen korvauksen se pystyy tarjoamaan hyvää laatua ja palvelua.

Tutustu Evento Awards kilpailuun

http://eventoawards.fi/

 

Kirjoittaja Heidi Ekholm-Talas