Sitoutuneet uutiskirjelukijat päätyvät arvoa tuottaviksi asiakkaiksi

Mitä jos sähköpostilaatikkosi ei täyttyisi enää turhasta postista ja saisit juuri niitä kirjeitä, jotka olet itse henkilökohtaisesti tilannut? Ja silmäilisit ne vielä mielelläsi läpi rutiininomaisen ”siirrä roskakoriin” -napin painamisen sijaan? Moderni uutiskirjeviestintä on siirtymässä suuntaan, josta aiemmin on osattu vain unelmoida.

Vielä ei olla ihan näin pitkällä viestinnän suhteen, mutta vahvasti näyttää, että suunta on tämä. Miten tässä näin kävi?

On hyvä ymmärtää syy-seuraussuhteita, jotka ovat sysänneet nämä muutokset liikkeelle. Kun markkinoinnin mittaaminen, datalähtöisyys sekä kohdennus ovat nyt SE juttu, on pitänyt löytää ne oikeasti merkitsevät luvut äärettömän datavirran seasta.

Laatu korvaa määrän

Kuten sosiaalisen median kanssa on huomattu, seuraajien ja tykkääjien määrät eivät enää merkitse tietyssä pisteessä, vaan haluamme seuraajien sitoutuvan postauksiin esimerkiksi jakamalla, kommentoimalla tai klikkaamalla jaettuja linkkejä. Sama sääntö pätee myös uutiskirjeissä. Laatu korvaa määrän.

Vaikka uutiskirjetilaajia olisi tuhansia, menettävät ne merkityksensä, jos uutiskirjeen avausprosentti on mitätön. Helpoin tapa nostaa avausprosenttia onkin poistaa uutiskirjetilaajista se porukka, joka ei kirjettäsi avaa.

Merkittävämpi luku uutiskirjeviestinnässä onkin CTR eli klikkausprosentti, joka kertoo sitoutuneisuudesta ja siitä, onko uutiskirjeellä oleva sisältö kiinnostanut niin paljon, että siitä on haluttu katsoa lisätietoa ja klikattu uutiskirjeessä olevia linkkejä.

Myös roskapostisuodattimet antavat pisteitä klikkauksista, eli järjestelmä lukee, että kirjeesi ei ole spämmiä. Sähköpostiohjelmat ja niiden roskapostisuodattimet kehittyvätkin hurjaa vauhtia, ja uutiskirjepalveluntarjoajien ei auta kuin pysyä perässä.

Tämä tarkoittaa sitä, että jotta kirjeesi eivät päädy spämmiksi, avaus- ja klikkausprosenttien täytyy olla kohtalaisia. Hyvän tavan mukaisessa viestinnässä ollaan läpinäkyviä, ja jo uutiskirjeen tilausvaiheessa on hyvä kertoa seuraavat asiat:

  • Kuinka usein uutiskirje julkaistaan
  • Miten lukija voi peruuttaa uutiskirjeen helposti ja vaivattomasti
    Ja toki myös noudatetaan näitä annettuja lupauksia. Näillä lähtökohdilla vältetään jo alussa väärin kohdennettu viestintä.

Myös viime vuonna voimaan tullut tietosuoja-asetus ohjaa sähköpostimarkkinointia vahvasti tähän suuntaan. Kun jokaiselle lähetetylle uutiskirjeelle täytyy olla suostumus, tilaajien pitäisi jo lähtökohtaisesti olla laatuporukkaa.

Palkitse ja hoivaa

Interaktiivisuus sitouttaa lukijoita ja on myös iso hitti uutiskirjeissä tällä hetkellä. Käytännössä tämä tarkoittaa houkuttelevia graafisia ominaisuuksia, reaaliaikaisuutta, kuten lähtölaskentoja aleen, sekä vuorovaikutusta lukijoiden kanssa. Vuorovaikutus voi olla esimerkiksi lyhyt gallup-kysely keskellä uutiskirjettä, jossa kysytään yhdellä kysymyksellä mielipidettä vaikka sisällöstä. Myös videot luovat vuorovaikutusta pelkkää tekstiä enemmän.

Haluamme siis sitoutuneita ja lojaaleja lukijoita, jotka lukevat säännöllisesti ja tunnollisesti uutiskirjeen sisällön ja ovat aidosti kiinnostuneita yrityksestämme. Sitoutuneet lukijat ovat hurjan arvokkaita yritykselle, sillä he:

  • ovat niitä, jotka myös ostavat yritykseltäsi eli päätyvät asiakkaiksi
  • ostavat usein myös uudestaan
  • ovat tässä vaiheessa jo lojaaleja asiakkaita ja käyttävät mielellään yrityksesi tuotteita eivätkä kilpailijan
  • ja se viimeinen ja tärkein, he ovat myös kovimpia viidakkorummun soittajia, eli kertovat yrityksestäsi positiivisesti eteenpäin ja päätyvät suosittelijoiksi

Mikä ihannelukija. Kuten kaikissa suhteissa, lojaaliuden ja hoitamisen täytyy toimia myös toisin päin. Fiksu yritys palkitsee aktiivisia lukijoita ja antaa heille eksklusiivisia etuja. Etujen tulee olla aidosti arvokkaita asiakkaille, sillä vaikka ilmaiset ämpärit ovatkin kova juttu, ihmiset ovat koko ajan enemmän tietoisia markkinatilanteesta ja vaihtoehtojen lukemattomasta kirjosta. Toisin sanoen vaihtaminen on helppoa, jos kohtelu ei tyydytä.

Pidä siis asiakkaistasi ja lukijoistasi hyvää huolta. Hoivaa heitä ja näin rakenna heistä yrityksesi omia pieniä lähettiläitä, jotka mielellään jakavat onnistunutta asiakasviestintää myös muille. Tarjoa dataan pohjautuvaa kiinnostavaa sisältöä lukijoillesi, sekä hemmottele heitä eduilla, joita he eivät saa muualta kuin uutiskirjeen tilaamalla. Näillä eväillä on helppo onnistua.