Savutuvasta ei tule kauppiaita

Siitä on lopulta melko lyhyt aika, kun asuimme savutuvissa yhdessä hevosten, sikojen ja kanojen kanssa. Söimme pettuleipää ja tönkkösuolattua kalaa, ruokimme lehmiä hevosen lannalla ja kuljimme sarkavaatteissa. Naisilla ei pitkien hameiden alla ollut aluspöksyjä, ja emännät kusta lorauttivat vähän toista polvea kohentaen suorilta jaloilta maahan. Suomalaisten odotettu elinikä oli alle 30 vuotta, ja asuimme mieluiten muista erossa keskellä metsää.

Samaan aikaan Ruotsi brändäsi suomalaista tervaa ja myi sitä Englantiin nimellä Morning Star. Trafalgarin taistelussa amiraali Nelsonin voittoisat laivat oli sivelty oululaisella tervalla, mutta sekin kunnia taisi mennä ruotsalaisten piikkiin.

Etelämpänä Euroopassa jo asuttiin sivistyneesti kaupungeissa. Vaikka niissäkin haisi huussijäte, ihmisten kanssa olemista oli pakko opetella vähän eri tavalla kuin savolaisessa hirsituvassa, josta naapuriin oli viisi peninkulmaa matkaa ja jonka nurkassa olkia rouskutteli laihahko koni.

Mutta nyt on ilmiselvästi auennut se aikaikkuna, jolloin Suomeenkin syntyy vuorovaikutuksen, markkinoinnin, myynnin ja ihmisen kohtaamisen kulttuuri. Vuorovaikutuksen tärkeydestä puhutaan muuallakin kuin Mikael Jungnerin pöytäseurueessa. Siitä keskustellaan myös Etelärannan kabineteissa, joissa tähän saakka on väännetty vain tuporuuvia.

MTL:n, MARKin ja Mainostajien yhteishanke Suomen nostamiseksi markkinointikansaksi on saanut uskomattoman suuret siivet alleen. Anne Korkiakoskea, markkinoinnin kummitätiä, viedään ympäri Suomea. Ja Aina kun Anne avaa yhdessä puhujanpömpelissä suunsa, sataa vähintään kolme kutsua seuraaviin tilaisuuksiin.

Markkinoinnin ruumin avauksen löydökset paljastettiin Talouselämässä tammikuun lopussa. Sen jälkeen hanketta on haluttu esiteltäväksi yli 60 erisuuruisessa tapahtumassa, joista Anne on jo hoitanut yli puolet. Mikä hienointa, kuulijakunta ei ole ollut vain markkinointiväkeä vaan myös toimitusjohtajia ja liiketoimintajohtoa.

Perjantaina 13. toukokuuta Korkiakoski kopsutteli valtiovarainvaliokuntaan kuultavaksi. Häneltä halutaan kuulla, mitä Suomessa pitäisi tehdä, jotta saisimme tuotteemme ja palvelumme paremmin kaupaksi. Se on erityisen hienoa, että Anne kutsuttiin Arkadianmäelle eikä kukaan häntä sinne lobannut. Annen toimenpidelista on hankkeen ohjausryhmän voimin koottu, jäsennelty ja mahdollisimman konkreettinen.

Turhaan me itseämme ruoskimme, ettemme osaa vuorovaikutusta ja markkinointia. Kauppiashistoriamme on niin lyhyt, että missä me sitä olisimme oppineet. Savutuvasta on aika lyhyt polku tähän aikaan. Mutta nyt me etenemme markkinoinnin osaamisen nostamisessa mojovin askelin eteenpäin.