Rahoituksen proffa laput silmillä

Suomalaiset yritykset tarvitsevat kasvaakseen monenlaisia taitoja ja osaamista. Ilman markkinointia ei yksikään menesty.

Rahoituksen proffa viittasi katsellaan opiskelijaan päin ja sanoi kollegalleen: ”Hänellä on pääaineena markkinointi. Kyvyt eivät riitä rahoituksen opiskeluun.”

Jep jep. Luulitte, että tuo oli kuvitelma. Ei ollut. Se tapahtui oikeasti äskettäin yhdessä Suomen parhaimmiksi rankatuista korkeakouluista.

Mistä rahoituksen proffa tietää, miksi joku opiskelee markkinointia? Jospa markkinointi on kiinnostavaa ja houkuttelevaa. Ehkä tulevaisuuden ala.

Mihin rahoituksen opiskelija soveltaa osaamistaan, jos ei synny uutta bisnestä tai jos vanhat eivät kasva? Yrityksen synnyttämiseen ja kasvattamiseen tarvitaan markkinointia. Aina.

Ilman markkinointia ei ole liiketoimintaa ja ilman liiketoimintaa ei ole yrityksiä. Ilman yrityksiä ei ole Suomea.

Laput pois silmiltä

Mistä tulee näkökulma, että omat valinnat, arvot, taustat ja koulutus, on aina se paras? Avarakatseisempi ajattelu veisi eteenpäin. Rahoitushommissa on toki mahdollisuus tienata paremmin kuin markkinoinnin. Ainakin toistaiseksi.

Rahoituksen proffa, kuten niin moni muukin, pitää lappuja silmillään – ettei näe sivuilleen. Sellaiset laitettiin maalla hevoselle, jottei se kavahtelisi ympäristöstä tulevista ärsykkeistä. Vaan jaksaisi rauhassa vetää omaa kyntöauraansa omaa vakoa pitkin eteenpäin.

Tulimme kaupunkiin niin vähän aikaa sitten, että vanhemmilla sukupolvilla laput ovat silmillä vieläkin. Sitä omaa uraa vaan eteenpäin katsomatta, mitä muualla on.

Markkinointi on tulevaisuuden ala

Markkinointivastaisuus on suomalaisessa kulttuurissa. Syvässä. Asutusta on ollut näillä konnuilla tuhansia vuosia, mutta vasta muutamalla sukupolvella on ollut ruokapöytä ja muita kalusteita. Samasta syystä meillä on suunnittelevia insinöörejä paljon ja markkinoivia vähän.

Kun ruoka hankittiin jousella, ansalla tai pyydyksellä, yksinolo riitti. Sitten kun ryhdyttiin käymään oravannahkakauppaa, piti vähän opetella myymään.

Olimme sata vuotta sitten kehitysmaa, kun Ruotsissa tehtiin jo tuottoisaa kansainvälistä kauppaa. Oululaiset tekivät tervaa, ruotsalaiset brändäsivät sen, myivät maailmalle ja niittivät maineen.

Olemme tulossa kehitysvaiheeseen, jossa markkinointia tarvitaan enemmän kuin koskaan. Siksi sitä pitää opiskella mahdollisimman monen. Myös rahoituksen opiskelijan, yritysjohtajan, insinöörin, lääkärin, juristin.

Markkinointi on monitaitolaji

Mitä rahoituksen proffa mahtoi tarkoittaa kykyjen riittämisellä? Elämänkokemukseni arvaa, että matemaattista lahjakkuutta. Sitä on pidetty ainoana älykkyyden lajina insinöörikeskeisessä kulttuurissa aina.

Mitäs markkinoinnin ammattilaisen pitää ymmärtää maailman trendejä ja seurata yhteiskuntaa. Kyetä omaksumaan nopeasti erilaisia toimialoja. Osata ennustaa kulutuskäyttäytymistä ja päätöksentekomekanismia.

Täytyy olla ymmärrys siitä, miten vaikutetaan tunteisiin. Ja hyvä tilannetajua. Visuaalista silmää, analyyttista ajattelua ja loogista päättelykykyä. Kirjoitustaitoa. Tosi paljon luovuutta.

Lisäksi markkinoinnin ammattilaisen pitää osata esiintyä, kyetä myymään, pystyä vaikuttamaan ihmisiin. Ja vaikka rahoituksen proffa ei ehkä tiedä, pitää osata myös laskea.

Ja noiden lisäksi tietysti täytyy kyetä imuroimaan kaikki uusi teknologia, jota tulee markkinointiin koko ajan.

Mutta koska rahoituksen proffa seuraa eniten omaa vakoaan, hän ei ole päivittänyt tietojaan. Proffa monen muun asiantuntijan tavoin on jättänyt perehtymättä siihen, mitä markkinointi on. Harmi, sillä ilman markkinointia ei ole mitään rahoitettavaa.