Pulla lienee uunissa

Merimiehillä ja rock-artisteilla on ainakin yksi yhteinen varsin kliseinen nimittäjä: naisia on joka satamassa tai kiertuekaupungissa. Eikä ole ollut tavatonta, että vierailun jälkeen, noin 9 kuukauden päästä, on kohtaaminen jalostunut uudeksi elämäksi.

Eurobest käväisi Helsingissä ja jätti jälkensä. Samoin teki myös Helsinki. Aluksi järjestäjät kehuivat varmasti kohteliaisuuttaan, lopulta koko sydämestään. Mainitsivat mm., että he haluavat purkaa Finlandia-talon, pakata sen kontteihin ja siirtää Cannesiin nykyisen festivaalipalatsin tilalle – siksi erinomainen oli arkkitehtonisen ylpeytemme infrastruktuuri. Eurobest teki myös kaikkien aikojen kävijäennätyksensä: Yli 2200 rekisteröitynyttä delegaattia, yli 35 eri maasta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Lissabon veti viime vuonna 1400 kävijää. Effie-case, monessa mielessä.

Tokkopa siinä yhdeksää kuukautta menee, kun Eurobestin jälki alkaa näkyä sinivalkoisessa markkinointiviestinnässä. He, jotka ottivat festivaalista kaiken irti, tulevat varmasti siirtämään ison osan inspiroitumisestaan töihinsä, jotka näin voimallisempina, mielenkiintoisempina ja koko lailla parempia saavat aikaa isomman huomion ja väkevämpää kasvua kohteena oleville brandeille.

Eurobestin sisältö, sekä puheet että töiden parhaimmisto, osoittivat vanhan totuuden: mainonta on pieni osa markkinointiviestintää, joka on pieni osa markkinointia. Kaikissa kolmessa ulottuvuudessa luovuus ja tarinankerronta ovat briljantteja instrumentteja tavoitteiden ylittämiseksi. Kvanttisykäyksin kehittyvä teknologia on tullut alallemme jäädäkseen, se ei kuitenkaan vieläkään pysty – ja tuskin edes pyrkii – syrjäyttämään ideaa.

Pystit, puitteet ja puheet sikseen. Kaiken tämän lisäksi Eurobest oli ja on merkittävä verkostoitumistapahtuma. Itse löysin tapahtuman aikana uusia potentiaalisia työntekijöitä, asiakkaan, nipun erilaisia yhteistyökumppaneita ja jälleen kerran lisää syitä olla osa tätä hienoa, uuden elämän löytänyttä alaa. Kuten bändit ja purjelaivat, Eurobestikin palannee satamaan, jossa kauppa kävi ja kansa osoitti suosiotaan. Jahka paremmat pullat ovat uunista ulkona ja herättävät ihastusta meillä ja muualla, Eurobestin paluu tapahtuu nopeammin kuin huomaammekaan.