PARHAAT SEKUNNIT-kilpailun uusi 2019 kausi on nyt

Kilpailu on murroksessa, aikaisemmin spottia ladanneet ilmoittivat spotin kuin spotin, lähes automaattisesti mukaan kisaan Spotgaten kautta.

Prosessia on nyt pyritty selkeyttämään ja tekemään arvokkaammaksi, palkintoja on vain yksi ja sitä juhlistetaan Voitto-gaalan lavalla.

Tulemme nostamaan shortlistaa entistä enemmän kausien aikana. Toivomme keskustelua eri sesonkien mainonnasta, sekä siitä miten on parhaiten käytetty arvokkaita mainos-sekuntteja.

Uusi prosessi tarkoittaa sitä että toimistot/mainostajat tekisivät ilmoittautumisen vs. ennen tuotantoyhtiö Spotgateen. Toivon tietysti, että nämä uudet ilmoittajat ovat nyt hereillä!

Parhaat sekunnit on Screenforce Finlandin, Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden Liiton (MTL) ja Mainostajien Liiton yhteinen tv-mainoskilpailu, joka nostaa esiin Suomen parhaita mainosfilmejä.

Hyvä mainoselokuva koskettaa, päätyy puheenaiheeksi kahvihuoneeseen ja saa kassakoneen kilisemään. Suomessa tuotetaan vuosittain kymmeniä laadukkaita mainosfilmejä, joiden luovuus saa kaupan käymään.

Aiemmin Kauden parhaina sekunteina tunnettu uusi Parhaat sekunnit -kilpailu on palkinnut suomalaista luovaa tv-mainontaa jo vuodesta 1994. Vuoden 2019 alussa kilpailu uudistui nykyiseen muotoonsa, ja sen tavoitteeksi kirkastui suomalaisen mainoselokuvan nostaminen.

Vuosittain kolmella kaudella Parhaat sekunnit -tuomaristo valitsee viisi parasta mainosta, joista koostetaan 15 parhaan tv-mainoksen shortlist. Tältä shortlistiltä valitaan kunkin kauden voittaja.

Kausittainen tuomaristo koostuu kahdeksasta mainonnan suunnittelun ja tuotannon ammattilaisesta.

Koko vuoden voittajan päättää Voitto-gaalan tuomaristo, ja voittaja myös julkistetaan gaalassa.

Kilpailussa kiinnitetään huomiota seuraaviin tekijöihin

  • erottuvuus, mieleen jäävyys
  • luovuus, omaperäisyys, idea
  • kyky viestiä haluttua sanomaa
  • toteutus (kuvaus, ohjaus, leikkaus)
  • esiintyjät, lokaatio
  • musiikki, muu äänimaailma

Voittaja saa maineen ja kunnian lisäksi ilmaista TV-mainosaikaa.

Deadlinet

  • Kevätkauden ilmoittautuminen päättyy 30.4.
  • Kesäkauden ilmoittautuminen päättyy 30.8.
  • Talvikauden ilmoittautuminen päättyy 31.12.

Kisaan voivat ilmoittautua TV-mainokset, jotka on esitetty MTV:n, Nelonen Median, Discovery Channelin tai Fox Networks Groupin kanavilla. Ilmoittautumisesta veloitetaan 150 €/spotti tai 200 €/sarja (+alv), mikä kattaa järjestely- ja tuomaristokulut.

Kilpailujaksoja on kolme: tammi-huhtikuu, touko-elokuu, ja syys-joulukuu.

Tarkemmat kilpailun säännöt löydät täältä.

Lisätiedot kilpailusta

Anna Lujanen
anna.lujanen@screenforce.fi
puh 040 527 4734