Oman työelämäni Sherlock Holmes

Meiltä viestintätoimistossa työskenteleviltä kysytään usein sitä, millaista päivittäinen työmme oikein onkaan. No, se on kivaa, kiinnostavaa ja mukaansatempaavaa. Välillä se on tietenkin myös kiireistä, stressaavaakin. Aivan kuten kaikki muutkin työt ovat. Työmme erikoisuus kuitenkin piilee siinä, että meillä kaikilla on näkymätön etsivän diplomi. ”Nyt on paksua”, joku jo ajattelee mielessään. Anna, kun selitän tarkemmin.

Kaikki varmasti muistavat skotlantilaisen kirjailijan ja lääkärin yli sata vuotta sitten luoman salapoliisihahmon Sherlock Holmesin? Holmesilla oli erinomaiset havainnointitaidot ja ilmiömäinen kyky päätellä asioita keräämänsä datan perusteella. Nyt varmasti jo hoksasitkin vertauksen. Meillä viestintätoimistolaisilla on hyvä olla plakkarissa juuri samaiset taidot. Kaiken muun lisäksi, luonnollisesti.

Miksi tarvitsemme etsivän diplomin?

Kun asiakas kuvaa tarvettaan organisaationsa viestinnän kehittämiseksi, tulee meidän ymmärtää nopeasti asiakkaan liiketoiminta ja siihen liittyvät kompastuskivet. Toiseksi meiltä vaaditaan hahmotuskykyä koko organisaation tilannekuvasta ja visiosta. Sherlock sanoo usein: ”Elementary, my dear Watson.” Niin, kyllä. Tämäkin perustasoa, mutta vaatii holmeslaista hahmotuskykyä. Tämän vaiheen jälkeen pääsemme keräämään dataa itse viestinnästä ja pohtimaan keinoja erilaisten tilanteiden ratkaisemiseksi. ”The game is on!”, kuten Sherlockin ystävät tietävät.

Välillä myös saamme asiakkailta kiireessä niukkoja toimeksiantoja. Koska aikaa ei ole tuhlattavaksi, selvitämme itse loppubriiffin eli hahmotamme kokonaisuuden, siihen liittyvät henkilöt ja ratkaisemme ongelman. Eikö kuulostakin ilmiömäiseltä etsivätoimistolta?

Mutta on työssämme myös eroja, jos sitä vertaa tuon kuulun salapoliisin työhön. Viestintätoimistolaisten tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat vahvat vuorovaikutustaidot, aito halu kohdata ihmisiä ja halu auttaa. Halu kehittää ei nimittäin riitä, sillä välillä muutoksien tekeminen vaatii enemmän kuin toimenpidesuunnitelman. Tarvitsemme tarkan psykologisen silmän siihen, miten muutoksia voi tarjota ja millaisella aikataululla organisaatio pystyy ne omaksumaan. Näistä taidoista Sherlock Holmes ei ollut mitenkään tunnettu, kun taas brunnenilaiset ovat. Siksi asiakkaamme kutsuvatkin meitä inhimilliseksi viestintätoimistoksi. Otamme sen manttelin mielellämme päällemme ja käytämme Sherlockin hattua vain toimistollamme tiedon louhimiseen.

”Excellent!”