Olemme intohimobisneksessä

Harvassa asiassa menestyy ilman intohimoa. Tiedämme termit leipäpappi, on vaan töissä täällä, ei kuulu toimenkuvaan. Ruuti puuttuu ja sen mukana kaikki.

Kaikilla aloilla tuloksiin pääseminen vaatii intohimoa. Hyvällä osaamisella, kokemuksella ja nokkeluudella voi pärjätä. Mutta jos ei ole intohimoa, kakku jää vaille kirsikkaa.

Markkinointi- ja viestintätoimistojen bisnes on intohimon määrällä mitattuna pyramidin huipulla. Yhtään strategista oivallusta, odotusten ylitystä ja wow’n karkaamista ei synny ilman intohimoa. Siksi valtaosa alalla työskentelevistä on tunneihmisiä, joilta puuttuu rakkaus exceliin ja yksityiskohtien nuuskimiseen.

Jokaisen tuloksiin yltäneen ja varsinkin ne ylittäneen markkinointi- ja viestintäteon takana on suuri intohimo, rakkaus asiaan, mieletön palo tehdä kyseisen tavoitteen eteen töitä. Siksi jokainen viestintäkonsultti on intohimokonsultti ja jokaista luovaa suunnittelijaa ohjaa intohimo asiaan.

Kun valitset itsellesi kumppania markkinointiin ja viestintään, aloita intohimon tarkistamisesta.

Vastuullisuus ja eettiset kysymykset ovat nousseet pintaan. Sosiaalinen media ja uusi teknologia antavat mahdollisuuden jakaa väärää tietoa ja perättömiä uutisia. Ihmisiä on helppo manipuloida. Tästä on näkyviä esimerkkejä parissa englantia puhuvassa maassa.

Tehokkaat mielipiteen muokkauskeinot ovat kaikkien ulottuvilla. Emme välttämättä osaa erottaa uskottavaa lähdettä valheellisesta.

Arvoilla on entistä suurempi merkitys. Vastuuttomuus ja epäeettisyys ovat halveksuttuja asioita. Globaalit ilmiöt ja trendit ohjaavat valintojamme. Vaikuttavin niistä on ilmastonmuutos, jota ajattelee joka päivä useaan kertaan omia valintojaan tehdessään.

Edellä esitetyn vuoksi olemme entistä useammin toimistoissa arvokysymysten edessä. Voiko vegaanikonsulttia edes kysyä tekemään konsultointia lihantuottajalle. Ei voi. Turkistarhauksen vastustaja kieltäytyy turkistuottajien töistä.

Ja koska epäeettisten asioiden lista kasvaa koko ajan, vaikeusasteet nousevat. Onko lentomatkojen myyminen enää vastuullista? Kuinka käy lemmikkibisneksen? Onko Musti ja Mirri kohta vaikeuksissa? Kuka haluaa tehdä enää töitä muoviteollisuudelle? Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Toimistot rekrytoivat ihmisiä, joilla on hyvin erilaisia taustoja. Vaikuttajaviestintätoimistoissa pitää olla edustettuna kaikki poliittiset aatteet. Erilaiset arvomaailmat eivät ole ainut tekijä hankkia diversiteettiä. Se edesauttaa myös laveampaan ajatteluun.

Ketään ei voi käskeä tekemään töitä omaa arvomaailmaansa vastaan. Tässä kohtaa työnantajan direktio-oikeudella voi pyyhkiä näyttöruutua. Tai voihan sitä yrittää käskeä, mutta tuloksena on intohimoton taidonnäyte. Sellaisesta ei pitäisi yhdenkään asiakkaan maksaa.