Näin saat yritysblogisi kukoistamaan

Katoaako yrityksesi blogi muiden joukkoon? Entä tuntuuko siltä, että blogipostauksesi kaipaisivat pientä piristysruisketta?

Yritysblogi on aidosti arvoa tuottava tapa luoda sisältöä asiakkaille ja siksi siihen kannattaa panostaa kunnolla. Asiakkaalle blogi tarjoaa oppia, tietoa ja joskus jopa huviakin, yritykselle taas kustannustehokkaan kanavan viestiä omista tuotteistaan ja palveluistaan.

Keräsimme tähän muutaman vinkin, joilla saat yritysblogisi kukoistamaan.

1. Paluu perusasioiden äärelle

Varmistaaksesi, että blogisi on menossa oikeaan suuntaan ja että käytät aikaasi oikeanlaisen sisällön tuottamiseen, kiinnitä huomiosi hetkeksi näihin seuraaviin asioihin:

Kohderyhmän määrittäminen

Parhaat yritysblogit vastaavat asiakkaan kysymyksiin, ja parhaat lähteet ideoille löytyvät asiakaskohtaamisista. Jos et itse tapaa asiakkaita, kysy asiakasrajapinnassa työskenteleviltä, mitä haasteita asiakkailla on ja mistä asioista he yleensä haluaisivat kuulla lisää.

Toimialan trendien seuraaminen

Seuraa kilpailijoitasi sekä alanne mielipidevaikuttajia ja katso, mistä aiheista he kirjoittavat blogeissaan. Mieti, voisitko tuoda samoihin aiheisiin uusia näkökulmia, joista muut eivät ole vielä kirjoittaneet. Miten aiheista voisi kirjoittaa laajemmin tai syvällisemmin?

Alan trendien ja mielipidevaikuttajien seuraamisessa kannattaa hyödyntää myös sosiaalisen median seurantaa, joka toimittaa valmiita raportteja seurantojen tuloksista suoraan sähköpostiisi. Tällöin sinulla ei kulu aikaa googlettamiseen tai somessa roikkumiseen.

Sisäisen palon löytäminen

Blogista kuultaa oitis, jos et ole kiinnostunut kirjoittamastasi aiheesta. Palauta mieleesi, mitkä aiheet saavat sormesi syyhyämään ja runosuonesi sykkimään. Olet kerryttänyt paljon asiantuntemusta työsi aikana ja nyt sinulla on mahdollisuus jakaa tietämystäsi asiakkaillanne.

Kutsu vierailijoita käymään

Vierasbloggaajat tuovat vaihtelua ja uusia näkökulmia sisältöihin. Lähesty rohkeasti mielenkiintoisia ammattilaisia, joita haluaisit kutsua vierailemaan yritysblogissasi. Mitä heillä voisi olla annettavaa asiakkaillesi ja mistä aiheista sinä voisit kertoa heidän blogissaan? Ideoi rohkeasti etukäteen ja tee ehdotus.

Kirkasta tavoitteesi

Kaikella mihin käytät työaikaa tulisi olla tavoitteet, ja useimmiten blogilla on niitä useampia. Haluatko kasvattaa brändin tunnettavuutta, tuottaa kuumia liidejä, nostaa nettisivujesi näkyvyyttä hakukoneissa vai lisätä asiakastyytyväisyyttä? Tavoitteiden määrittämisen lisäksi päätä, miten seuraat näitä tavoitteita. Tavoitteet kytkeytyvät hyvin olennaisesti myös blogisi sisältöön: jos asiakkaan on vaikea ymmärtää, miten aihe linkittyy yrityksenne toimintaan, olet todennäköisesti ajautunut liian kauas yrityksen aihepiiristä.

2. Kirjoita, kirjoita, kirjoita

Kirjoittaminen on tekniikkalaji, joka on suurilta osin on opeteltavissa. Tärkeintä on, että aloitat rohkeasti kirjoittamaan tekstejä etkä editoi itseäsi liikaa etukäteen.

Herätä huomio otsikolla

Tarkkaile, millaiset otsikot saavat sinut klikkaamaan blogiartikkeleita. Tietynlaiset otsikot yksinkertaisesti toimivat niin lukijoille kuin hakukoneille. ”Näin teet toimivan blogin”, ”Kymmenen vinkkiä täydelliseen blogiin”, ”Vältä nämä viisi virhettä blogin otsikossa” ja ”Bloggaajan parhaat työkalut” vetävät ihmisiä puoleensa.

Kirjoita useampi vaihtoehtoinen otsikko ja valitse iskevin, ja pidä aina takataskussa hyvää otsikkoluetteloa, jota voit tarvittaessa hyödyntää myöhemmin. Älä kuitenkaan alennu klikkien kalasteluun; otsikon on houkuttelun lisäksi vastattava sisältöä, tai lukija kääntyy pois heti ovelta.

Koukuta lukija tekstiisi

Avaa blogitekstisi kiinnostavasti: kysymyksin, huomiota herättävin tilastoin tai lainauksin. Tarjoile kiinnostavia näkökulmia pala palalta: herätä kiinnostus otsikossa, syvenny aiheeseen ingressissä ja paljasta yhä kiinnostavampia yksityiskohtia mitä pidemmälle mennään. Näin saat lukijan janoamaan lisää.

Yksinkertainen on kaunista

Blogin formaattiin kuuluu helppous ja helposti lähestyttävyys, joten pidä tekstisi ymmärrettävänä mutta asiantuntevana. Tule lähelle lukijaa, älä käytä liikaa jargonia, jaottele kirjoittamasi teksti pieniin paloihin ja käytä paljon otsikoita. Käytä rentoa, mutkatonta ja suoraviivaista kieltä. Yritysblogin ei tarvitse olla hajuton ja mauton, vaan kirjoittajan persoona saa näkyä tekstissä.

Käytä helppouteen ja nopeuteen viittaavia sanoja myös otsikoissa ja ingresseissä. ”Katso tästä helpot vinkit blogisi piristämiseen”.

Visualisoi

Pelkkä tekstisisältö harvoin jaksaa pitää lukijan mielenkiintoa yllä. Kuvat, videot ja infograafit auttavat muistamaan ja sisäistämään tietoa sekä luovat vaihtelua tekstiin.

Saavuta tavoitteet

Muistathan kannustaa blogitekstisi lukijaa kohti haluamaasi tavoitetta. Tekstin loppuun voit laittaa halutun CTA:n eli Call-To-Actionin, jonka haluat asiakkaan tekevän blogitekstisi lukemisen jälkeen. Näin helposti se tapahtuu:

  • ”Piditkö lukemastasi? Liity uutiskirjeemme tilaajaksi.”
  • ”Kiinnostuitko? Pyydä myyjämme käymään.”
  • ”Haluatko kuulla meistä lisää? Seuraa meitä Linkedinissä, Twitterissä ja Instagramissa.”

3. Teksti on valmiina, mitä seuraavaksi?

Vaikka blogitekstisi on julkaistu, vielä ei voi huokaista helpotuksesta: vasta puolet työstä tehty.

Jaa

Jaa tekstisi yrityksesi sosiaalisen median kanavissa, uutiskirjeessä, omissa kanavissasi sekä esimerkiksi alaan liittyvissä ryhmissä. Herättele keskustelua aiheestasi vaikuttajien keskuudessa.

Seuraa

Löytävätkö ihmiset kirjoituksesi? Jaetaanko sitä? Jos hyvä kirjoitus ei millään nouse Googlen hakutuloksiin, voi olla aika hioa otsikon ja tekstin sanavalintoja. Hakukoneoptimoinnilla varmistat tekstisi orgaanisen näkyvyyden Google-hauissa.

Osallistu

Kommentoi muita aiheesta bloggaavia, ja yhdistä kommenttiisi linkki omaan kirjoitukseesi.

Päivitä

Pidä huolta, että haetuimmat artikkelisi ovat ajan tasalla, ja palaa säännöllisesti tarkistamaan, kaipaavatko ne päivittämistä, tai pitäisikö samasta aiheesta kenties kirjoittaa kokonaan uusi artikkeli.