Näin parannat uutiskirjeesi CTR-lukua

Sähköpostimarkkinointi on siitä mahtava markkinointikanava, että sen tehoon liityvät tiedot ovat saatavissa ja tarkasti mitattavissa. Yksi merkittävä tekijä uutiskirjeen menestyksen analysoinnissa on CTR-luku (click-through rate) eli uutiskirjeen klikkausprosentti, joka kertoo, miten tehokkaasti uutiskirjeeseen on sitouduttu.

Hyvän CTR-luvun määritteleminen on tapauskohtaista, sillä esimerkiksi yritysten sisäisten uutiskirjeiden avausluku on usein lähellä sataa prosenttia, kun taas B2B-kirjeillä luku on tyypillisesti paljon matalampi.

Mikäli omaan CTR-lukuun ei ole tyytyväinen, sitä voi yrittää kohentaa näillä vinkeillä:

1. Testaa eri otsikkovaihtoehtoja

Uutiskirjeen ensimmäinen tehtävä on saada lukija avaamaan kirjeesi, ja tässä vaiheessa otsikon merkittävyyttä ei voi tarpeeksi korostaa. Tehokas, houkutteleva otsikko kasvattaa kirjeen avaamisen todennäköisyyttä, mutta jos otsikko ei ole riittävän kiinnostava, uutiskirjeen koko sisältö menee täysin hukkaan.

Hio otsikkoa esimerkiksi näillä keinoilla:

  • Houkuttele avaamaan uutiskirje kertomalla otsikossa esimerkiksi kirjeen sisältämästä videosta tai tapahtumakutsusta.
  • Vältä lööppiotsikointia – sisällön on vastattava otsikon luomiin odotuksiin.
  • Otsikoi napakasti: otsikon maksimipituus on työpöytäversiossa 50 merkkiä ja mobiilissa 35 merkkiä.
  • Mausta otsikko emojilla, mutta muista kohtuus.
  • Lisää otsikkoon tunnetta.

Erilaisten otsikoiden tehoa voi kokeilla A/B-testaamalla. Uutiskirjeen vastaanottajista poimitaan automaattisesti pieni testijoukko, jonka klikkausten perusteella kahdesta luodusta otsikosta toimivampi valikoituu käyttöön lopuille vastaanottajille.

Muista luoda myös pääotsikon jälkeen näkyvä preheader-teksti, joka antaa maistiaisen kirjeen sisällöstä. Preheaderissa voi kertoa lyhyesti uutiskirjeen sisällöstä tai käyttää uutiskirjeen ensimmäistä lausetta.

2. Hio sisältö timanttiseksi

Jos uutiskirjeesi tilaajat ovat tyytyväisiä kirjeidesi sisältöön, he todennäköisesti avaavat niitä myös jatkossa ja kehittyvät uskollisiksi lukijoiksi. Seuraa alasi trendejä luodaksesi ajankohtaista uutiskirjesisältöä ja kokeile erilaisia sisältötyyppejä oppiaksesi, mikä lukijoitasi viehättää.

Myös näillä keinoilla voit pitää sisällön kiinnostavana kirjeestä toiseen:

  • Interaktiivisuus uutiskirjeissä on hauskaa, etenkin kun vuorovaikuttaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Lisää uutiskirjeeseen gallup, johon vastaaminen onnistuu yhdellä klikkauksella. Gallupissa voit esimerkiksi kysyä, millaisia sisältöjä lukijat haluaisivat jatkossa nähdä tai mikä tulevan tuotesarjan värimaailmoista miellyttää lukijoita eniten.
  • Kysy myynniltä, millaisia kysymyksiä asiakkaat heiltä useimmin kysyvät ja luo näihin kysymyksiin vastaavaa sisältöä.
  • Tutki uutiskirjeraporteista mitkä sisällöt otettiin parhaiten vastaan ja mitkä sivut saivat eniten liikennettä uutiskirjeestä.

3. Pidä sisältö napakkana

Uutiskirjeen tärkein tehtävä on johdattaa lukija linkin takaisen sisällön pariin – useimmiten verkkosivustolle tai verkkokauppaan. Turhan pitkä uutiskirje voi saada mielenkiinnon lopahtamaan, joten sisältö kannattaa pitää ytimekkäänä. Huolehdi kuitenkin, että sisältö houkuttelee klikkaamaan linkkiä ja varmista, että linkit nousevat selvästi esille.

4. Panosta CTA-painikkeeseen

Uutiskirjeen Call-to-action (CTA) houkuttelee vastaanottajaansa suorittamaan tietyn toimenpiteen. Uutiskirjeessä tämä käytännössä tarkoittaa kirjeen merkittävintä linkkiä. Hyvin toteutettuna CTA voi kasvattaa merkittävästi uutiskirjeen klikkausprosenttia.

CTA-painike kannattaa suunnitella tekstiltään mahdollisimman houkuttelevaksi. Uutiskirjeiden kohdalla yksinkertainen on kaunista: lyhyet ja ytimekkäät sanavalinnat toimivat usein monimutkaisia paremmin. CTA:n tulisi myös olla visuaalisesti taustastaan erottuva – nappi voi esimerkiksi liikkua hieman, jolloin se ei todennäköisesti jää huomaamatta.

5. Ole johdonmukainen

Uutiskirjeiden klikkausprosentin kohottaminen onnistuu harvoin sormia napsauttamalla, vaan vaatii sen sijaan johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Siksi uutiskirjeet kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja säännöllisesti – aivan kuten printtilehdelläkin, on niillä hyvä olla ilmestymisaikataulu sekä aineiston deadline.

Johdonmukaisella lähetyssyklillä annat ammattimaisen kuvan yrityksestäsi tai organisaatiostasi. Tuttu lähettäjän nimi herättää luottamusta, ja parhaimmillaan uutiskirjeestäsi tulee haluttu julkaisu, jota tilaajat odottavat saapuvaksi.

Haluatko kehittää sähköpostimarkkinoijan taitojasi yhä pitemmälle? Lataa ilmainen oppaamme Kuusi kehitysaskelta parempaan sähköpostimarkkinointiin.