Näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa – viisi kysymystä ja vinkkiä

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkä, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi yleistä kysymystä, jotka tulevat esiin markkinoinnin automaation aloittamisessa. Vinkkien avulla pääset sujuvasti alkuun markkinoinnin automaatiossa.

Kysymys 1: Miksi haluat tehdä markkinoinnin automaatiota?

Automatisoimalla markkinoinnin prosesseja varmistat resurssien tehokkaan käytön ja sen, etteivät kohderyhmäsi vastaanota epärelevanttia sisältöä. Organisaation koolla ei ole merkitystä: sen sijaan onnistuneen markkinoinnin automaation käyttöönoton taustalla on aina selkeästi määritelty tarve. Markkinoinnin automaation suunnittelun aloittamiseen riittää, että sinulla on selkeä tavoite, johon haluat hyödyntää automaatiota.

Tavoite voivat olla muun muassa:

  • kasvattaa myyntiä
  • tarjota kohdennetumpaa sisältöä
  • vähentää manuaalista työtä
  • sitouttaa asiakkaita

Markkinoinnin automaatioprojektia ei tulisi aloittaa sen takia, koska on vuosi 2020 ja kaikki muutkin puhuvat automaatiosta. Parhaat syyt automaatioiden käytön aloittamiseen löydät kysymällä itseltäsi tai tiimiltäsi, mikä heidän työssään vie aikaa. Automaatioiden avulla voitte keskittää resurssinne oikeasti merkittäviin tehtäviin, jotka vaativat tiiminne asiantuntijuutta.

Kysymys 2: Mitä haluat markkinoinnin automaation avulla tehdä?

Kun tarve on määritelty, ei kuitenkaan kannata innostua liikaa: onnistuneen markkinoinnin automaation aloituksessa kaikkia yrityksen prosesseja ei yritetä muokata kerralla uusiksi, vaan edetään pala palalta, prosessi kerrallaan. Voit aloittaa kokeilemalla automatisoimalla muun muassa seuraavia viestintäketjuja:

  • tervetuloatoivotus palveluun rekisteröityneelle
  • kiitosviesti tapahtumaan ilmoittautuneille
  • kutsu asiakaskyselyyn
  • syntymäpäivätoivotus
  • kanta-asiakastarjous

Kysymys 3: Mistä tarvittava data saadaan?

Markkinoinnin automaatio tarvitsee toimiakseen dataa ja datan lähteet vaihtelevat sen mukaan, mitä halutaan tehdä. Käytännössä datan lähteenä voi olla mikä tahansa yrityksen järjestelmä, mutta tyypillisesti tietoa saadaan esimerkiksi:

  • varausjärjestelmästä
  • CRM-järjestelmästä
  • verkkokaupasta tai ERP-järjestelmästä
  • kanta-asiakasjärjestelmästä
  • verkkosivuilta
  • uutiskirjetilaajalistoilta

Aina olemassa olevaa dataa ei kuitenkaan ole valmiina saatavilla, vaan sitä on ryhdyttävä keräämään. Tällöin on mietittävä, miten esimerkiksi verkkosivukävijät tai asiakkaat saadaan tunnistautumaan, jotta he siirtyvät markkinoinnin automaation piiriin.

Tyypillisesti asiakas antaa yhteystietonsa vastineeksi jostain tämän haluamasta tuotteesta tai palvelusta. Dataa voi saada muun muassa seuraavilta ryhmiltä:

  • uutiskirjeen tilaajat
  • yhteydenottolomakkeen täyttäjät
  • oppaiden lataajat
  • chat-asiakaspalvelun käyttäjät
  • mobiiliapplikaation lataajat
  • rekisteröitymistä vastaan käytetyn Wi-fin käyttäjät
  • webinaariin ilmoittautuneet

Muista ottaa huomioon henkilötietoja käsiteltäessä tietosuoja-asetukset.

Kysymys 4: Mitä kanavia haluat käyttää markkinoinnin automaatioon?

Markkinoinnin automaation avulla voi viestiä käytännössä mitä vain kanavaa käyttäen. Mieti, missä kanavissa kohderyhmäsi voisi kuulla sinusta ja mitkä kanavat tukevat alkuperäistä tavoitettasi. Tavallisimpia kanavia ovat:

  • sähköpostimarkkinointi
  • tekstiviestimarkkinointi
  • mobiiliapplikaatioiden push-viestit
  • räätälöity sisältö verkkosivuilla
  • display-mainonta verkkosivuilla
  • push-viestit selaimessa

Kysymys 5: Miten onnistumista mitataan?

Markkinoinnin automaation aloittaminen on sijoitus, jonka kannattavuutta kannattaa mitata. Eri tavoitteilla on luonnollisesti eri mittarinsa. Näitä voivat olla esimerkiksi:

  • myynnin kasvu
  • ristimyynnin kasvu
  • liidien määrä myyntiimille
  • asiakastyytyväisyys
  • asiakasaktiivisuus
  • testikäyttäjien konvertoituminen maksaviksi asiakkaiksi
  • passiivisten asiakkaiden aktivoituminen

Onnea markkinoinnin automaation aloittamiseen! Lataa myös havainnollistava oppaamme Liana Technologiesin verkkosivuilta. markkinoinnin automaatiosta ja opi, mihin kaikkeen automaatiota voi hyödyntää.

Suosittelemme tutustumaan myös MTL-blogissamme teksteihin: