Nähdään valo – ennen kuin se nielaisee meidät

Noin 5 miljardin vuoden päästä aurinko taivaalla paisuu ns. Punaiseksi Jättiläiseksi, joka hotkaisee pallomme sisäänsä. Kuumaa tulee jo sitä ennen. Noin 2,8 miljardin vuoden päästä elossa on enää muutamia sitkeimpiä mikrobeja.

Toisin kuin tämän päivän profetiat antavat ymmärtää, mainonta tulee elämään viimeisiin päiviin asti visuaalisen maailmamme yhtenä osana. Eri tarpeiden täyttäjiä on useita maailmanloppuun asti, ja ne kamppailevat ihmisten huomiosta. Mikrobit sotivat sitten omat sotansa.

Mainontaa on monenlaista. Ja luojan kiitos, huonolla mainonnalla on jo tänään tukalat oltavat. AdAge haastatteli männä viikolla AOL:n Tim Armstrongia, joka puhui markkinointimaailmaa kuohuttavista mainosten esto-ohjelmista, joita vaikkapa Apple ja Samsung lataavat laitteisiinsa jo tehdasasetuksina. Armstrong sanoi osuvasti: ”Me puhumme jatkuvasti mainosten estämisestä, vaikka meidän pitäisi puhua siitä, miksi kuluttajat kokevat mainosten estämisen tarpeelliseksi.” Siinäpä se.

Markkinointi- ja mainosalan ei pidä olla huolissaan siitä, että mainonta olisi jollakin tapaa ahdingossa. Se ei ole siellä päinkään. Elämme ajassa, jossa mainonnalla on mahdollisuuksia enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Yllätys yllätys, myös ihmisten suhtautuminen on paljon mainosmyönteisempää kuin äkkiseltään ajatellaan. Hesarin tehdessä ensimmäisen iPad-versionsa, sitä ansaitusti kiiteltiin, mutta sinne kaivattiin, aivan oikein, samaa mainontaa kuin paperilehdessäkin. Meidän tulee olla huolissamme siitä, että sontaa on niin paljon. Ja itse asiassa sonta on syy siihen, että mainonta on tulevaisuudessa yhä kalliimpaa. Armstrongin sanoin: Mainonnan hinta kasvaa tulevaisuudessa eksponentiaalisesti.

Me voimme kirjoittaa huomisen itse. Nostamalla sisällön rimaa kaikissa kohtaamispisteissä. Ei keskeytetä, kutsutaan. Ei häiritä, ohjataan. Oikeassa paikassa, oikeaan aikaa, oikealle yleisölle. Yleisölle, jolla on oma yleisönsä – ja joka auliisti jakaa jahka jakokelpoista kohtaa. Ohjelmallinen ostaminen on fiksu juttu. Vaativa ostaminen on vielä fiksumpi. Sellainen ostaja saa kuun taivaalta – niin kauan kuin se siellä vielä on.