Muutoksen kaupparatsut

Maailma muuttuu todella nopeaa vauhtia. Olen itse sitä sukupolvea, joka muistaa vielä kun ensimmäinen televisio tuotiin kotiin. ATK-kurssi kauppakorkeakoulussa sisälsi Pascal-kielen opettelua, koneet toimivat reikäkorteilla ja työelämässä lankapuhelin oli tärkein kommunikointiväline faxin ja kirjeiden ohella. Ensimmäisen raahattavan matkapuhelimen sain joskus 1980- luvun loppupuolella ja kannettavana tietokoneena toimi Macin linnunpönttö. 1990-luvun alkupuolella internet ja sähköposti mullistivat työn tekemisen kulttuurin.

Muutos sen kuin kiihtyy.

Viestintävälineitä ja kanavia tulee koko ajan lisää. Suurta suomalaista keksintöä tekstiviestiä ei juurikaan enää käytetä. Muutaman vuoden päästä IOT (Internet of Things) on arkipäivää, koneet keskustelevat  keskenään, autot kulkevat kadulla ilman kuljettajaa ja automaatio sekä robotit hoitavat suuren osan nykyisistä työtehtävistä.

Olemme kiihtyvän muutoksen keskellä, mutta muutos on myös meidän markkinointiviestinnän ammattilaisten tärkein kauppatavara. Vaikka myymme lisäarvoa myynnin kasvattamiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen, asiakasymmärryksen syventämiseen sekä brändistrategiaa, brändipositiointia, brändiviihdettä, markkinointistrategiaa, digitaalista strategiaa, kohderyhmäymmärrystä ja kommunikaatiostrategiaa, niin itse asiassa myymme muutosta.

Minkälaista muutosta halutaan saada aikaan?

Tulokselliset toimenpiteet  aiheuttavat kohderyhmässä halutun muutoksen. Muutos voi olla uuden asian oppiminen, ajattelun muutos, asenteiden muutos tai tehokkaimmillaan käyttäytymisen muutos. Asiakkaiden tarpeet ovat moninaisia ja keinot muutoksen aikaansaamiseksi monet.

Listasin palkittujen toimistojen tarjontaa ja löysin 137 erilaista palvelua, joten listassa on 137 tapaa saada muutosta aikaiseksi.  Muutos on myös omassa työssämme nopeaa, trendejä tulee ja menee. Sisällöntuotanto  ja  markkinoinnin automaation hyväksikäyttökin ovat jo kohta menneen talven lumia, kun taas palvelumuotoilu sekä pelillistäminen ovat kovassa nosteessa.

Muutoksen havaitsemiseen  ja mittaamiseen tarvitaan hyvät  työkalut. Kaikki lähtee asiakkaan viestistä, siitä mitä millekin kohderyhmälle  halutaan sanoa. Sen jälkeen määritellään tarkasti määritellyt tavoitteet. Tavoitteet voivat olla joko laadullisia tai määrällisiä. Olennaista on, että ne ovat selkeitä ja että niitä voidaan mitata KPI-mittariston avulla ja seurata tavoitteiden täyttymistä. Toimenpiteet valitaan viestin ja kohderyhmän mukaan ja niiden pitää olla kustannustehokkaita ja ketteriä.

Jollemme saa haluttua muutosta aikaan, kaikki toimenpiteet ovat turhia. Oman yritykseni palveluiden tarkoitus on viedä asiakkaan viestit perille valitulle kohderyhmälle ja saada aikaan haluttuja muutoksia kohtaamisten ja niitä tukevien markkinointiviestintä- ja digitaalisten keinojen avulla.

Kirjoittaja Jyrki Litmanen on pitkän linjan tapahtumamarkkinoinnin ammattilainen, MTL:n hallituksen varajäsen ja Tapahtumantekijät Oy:n toimitusjohtaja.