Muutetaan suomalainen kulttuuri

Kari Väisänen, Taloudellisen tiedotustoimiston toimitusjohtaja, kysyi minulta Suomen Kuvalehden tilaisuudessa: ”Mitä kuuluu?”

Vastasin: ”Kiitos, hyvää! Aiomme tehdä Suomesta markkinoinnin osaajamaan ja muuttaa suomalaisen kulttuurin markkinointihenkiseksi.”

Kari nauroi: ”Taasko?” Vastasin, että taas ja jatkoin: ”Suomi on niin kusessa, että nyt on pakko!” Puhekumppanin naama meni vakavaksi ja hän totesi: ”Olet muuten oikeassa.”

Seuraavana päivänä istuin korkeasti koulutettujen, kokeneiden ja menestyneiden herrojen kanssa – en pellonlaidassa vaan kokouksessa. Pänttäsimme yhdessä paikalla olleiden tekemää muistiota, jossa todettiin, että ”emme halua ryhtyä brutaaliin myyntiin”.

Otin ylimääräisiä kierroksia ja laskin kahteensataan. Niin kauan kuin pidämme markkinointia höpinänä ja myyntiä brutaalina, saamme katsella kaakkoon painuvaa bruttokansantuotekäyrää aivan rauhassa.

MTL aikoo muuttaa suomalaisen kulttuurin markkinointihenkiseksi. Siihen tarvitaan kahta asiaa: kitkevää kättä ja suurta porkkanakuormaa työntävää puutarhuria. Aina, kun näemme ”brutaalin myynnin” kaltaisia rikkaruohoja, kitkemme ne pois – hellästi, mutta päättäväisesti yksi kerrallaan. Se on hidasta työtä, mutta vaikuttavaa.

Sitten se puutarhuri. Viime aikoina markkinointihenkisiä taimenkasvattajia on alkanut ilmaantua sinne tänne. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi raportin, jonka yksi keskeinen päätelmä oli se, että yritysten on muututtava tuotekeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen. Tarvitaan uudenlaisia markkinointi- ja viestintätaitoja.

Tekesin johto on todennut minulle moneen otteeseen, että suomaisia yrityksiä pitäisi kannustaa markkinoimaan paremmin. Teknologiateollisuus on luvannut kehittää markkinointiosaamista yhteistyössä kanssamme. Sen yrityskehittämisohjelman yksi pääteema on markkinointiosaaminen kehittäminen.

Alihankintamessujen kattoteema ensi vuonna on markkinointi. Tähän saakka teemat ovat olleet koneteknologiaa, komposiitteja, painettavaa teknologiaa. Nekin ovat toki tärkeitä, mutta on aika siirtyä tuotekeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen. Tauno Matomäki oli väärässä. Hän väitti Rauma-Repolan toimitusjohtajana ollessaan, ettei Suomesta kannata myydä mitään hevosta pienempää. Puppua!

MARKin puheenjohtaja Kimmo Tolonen haastoi Ami Hasania tekemään Suomesta markkinoinnin osaajamaata. Ami lupasi Marmain kolumnissa (23.9.) lähteä mukaan talkoisiin. Hän on tavannut useita median edustajia eikä kukaan ole kieltäytynyt tulemasta mukaan. Homma etenee.

Mainonnan neuvottelukunnan agendalla on aina ollut mainonnan merkityksen korostaminen. Päätimme viime kokouksessa laajentaa näkökulmaa ja ryhtyä tekemään suomalaisesta kulttuurista markkinointihenkistä.

Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen puhui Alihankintamessujen avajaisissa markkinoinnin merkityksestä – ihan keskustalaiseen tyyliin pyytämättä ja yllätyksenä. Hienoa!

Markkinointiosaamisen kasvattamiselle on tilaus. Nyt on aika takoa, sillä rauta on hyvää vauhtia lämpenemässä. Tehdään tästä kaikkien aikojen markkinointi- ja viestintäkampanja. Näytetään niille epäileville Tuomaille, että me osaamme. Otetaan kynttilä pois vakan alta ja tuodaan markkinoinnin ja viestinnän menestystarinoita esiin. Kissakin nostaa häntänsä itse – mutta tyylillä ja älykkäästi.