Muumeista ja verkkokaupoista

Kun digitaalista markkinointia ammatikseen tekevä on verkossa, on hän käytännössä aina töissä. Verkko on koko ajan täynnä kaikkea kiinnostavaa uutta. Ihan sattumalta ja muita asioita hoitaessani eksyin hiljattain Muumien verkkokauppaan. Kauppa oli innostavan hienosti toteutettu: käyttäjäkokemus oli kohdallaan, toiminnallisuudet ovat oikeissa paikoissa, verkkosivut ja -kauppa fiksusti integroitu – ja kaikki tämä Muumi -brändin mukaisesti. Kaiken lisäksi palvelu toimii maailmanlaajuisesti.

Selvitin pikaisesti Muumi -verkkokaupan tekijät ja tarinan. Kävi ilmi että palvelun oli rakentanut taho, joka teki niin hyvää työtä, että Moomin Characters osti lopulta koko yrityksen.

Samanlaisia, hienoja tai vielä hienompia ja kaupallisesti hyvin toimivia verkkokauppoja alkaa olla brändillä kuin brändillä myös Suomessa: ReimaFinlaysonMarimekko, puhumattakaan Varustelekasta tai Verkkokauppa.com:sta.

Lisäksi on lukuisia ja taas lukuisia aivan pienten yritysten hyvin toimivia verkkokauppoja. On sääli että isot suomalaiset yritykset ovat jääneet jälkeen. Miljardeja euroja suomalaista rahaa sen takia virtaa Zalandoille, Amazoneille ja muille globaaleille jäteille.

Verkkokauppa on omanlaisensa bisnes. Alkuun voi päästä helposti, mutta toimivan konseptin ja -kaupan rakentaminen on kivikovan työn takana. Kun kauppa on teknisesti pystyssä, se ei tarkoita että kauppa käy. Pitää ratkaista miten kauppaan saadaan kävijöitä. Miten optimoidaan sivut ja hakusanat? Miten pidetään kävijöiden innostus yllä niin, että tarjolla on koko ajan jotain kiinnostavaa tuotetta ja sisältöä? Verkkokauppaan jos mihin sopii hyvin lausahdus: ”helppoa tehdä vaikeaa, vaikeaa tehdä helppoa”.

Kun puhutaan verkkokaupasta, tarkoitetaan useimmiten kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja. Seuraava verkkokauppabuumi tapahtuukin B2B -yrityksissä. Sanotaan että B2B -tuotteet ovat niin monimutkaisia että niitä ei voi myydä verkkokaupassa. Mutta mitä jos joku tekee niin yksinkertaisen tuotteen ja prosessin, että verkossa myyminen onkin mahdollista?

Kirjoittaja Jussi Liimatainen MTL-jäsentoimistolainen