Mistä puhumme, kun puhumme reaaliaikaisesta markkinoinnista?

Muistatko vuoden 2014 Oscar-gaalan huipputwiitin? Kun Ellen DeGeneres keräsi Brad Pittin, Jennifer Lawrencen, Bradley Cooperin ja muut yhteisselfieen ja twiittasi sen 28 miljoonalle seuraajalleen uudella, Samsungin sponsoroimalla Galaxy-puhelimella. Tämä Samsungin ja toimistokumppaneiden huolella suunnittelema tapaus tuotti viime vuoden jaetuimman twiitin: 3,3 miljoonaa ihmistä jakoi sen sosiaalisen median kanaviinsa. Ilmiö nousi isoksi uutiseksi myös offline-mediassa.

Ellen DeGeneres

@TheEllenShow

If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever.

3,51 milj. ihmistä puhuu tästä
Useat markkinoijat unelmoivat vastaavasta. Nokkelasta tavasta, jolla brändi reagoi ja linkittää itsensä suosittuun tapahtumaan, ilmiöön tai uutisiin, jotka räjäyttävät Twitterin ja Facebookin ja saavat huikeasti ansaittua mediatilaa. Harva tietää, kuinka paljon suunnittelua ja etukäteistyötä Oscar-tilanteen rakentaminen vaati Samsung-tiimiltä. Vaikka lopputulos tuntui hetken improvisoinnilta, taustatyötä oli tehty kuukausia. Samsung piti huolen, että uusi puhelin oli muutenkin esillä gaalassa, myös maksetun mainonnan keinoin.

Reaaliaikaista markkinointia on kutsuttu myös opportunistiseksi markkinoinniksi ja termillä ”twitterjacking”. Onnistuminen vaatii eri kanavien ja ilmiöiden jatkuvaa monitorointia, luovuutta, valtuutusta reagointiin, ketterää toteuttamista, vahvat resurssit ja tekijänoikeuksien sun muiden hallintaa.

Tänä päivänä reaaliaikaisella markkinoinnilla tarkoitetaan yhä useammin myös oikea-aikaista, dataan pohjautuvaa markkinointia, erityisesti digitaalisissa kanavissa. Sitä, että kohtaan juuri oikealla hetkellä tilanteeseen sopivia viestejä. Siksi, että viestit perustuvat tietoon siitä, mitä sisältöjä olen vastikään katsonut verkossa tai millaisiin mainoksiin olen reagoinut. Tai mitä tuotteita tai palveluja olen ostanut ja kuinka usein. Reaaliaikainen markkinoija osaa hyödyntää asiakkaistaan kerääntyvää dataa ja käyttää markkinoinnin teknologioita, jotka yhdistävät oikeat kohtaamispisteet oikeisiin sisältöihin dataohjatusti.

Reaaliaikaista markkinointia on myös tulosten reaaliaikainen seuranta ja jatkuva optimointi, sekä algoritmien että ihmisaivojen tuottaman tiedon perusteella. Digikanavista tuttua jo pitkään, nyt yhä vahvemmassa roolissa myös offline-kanavissa.

Myös Ellen DeGeneresin twiitin ja siihen liittyvien some-ilmiöiden leviämistä seurasi ja niiden vaikutusta optimoi asialle dedikoitu tiimi – reaaliaikaisesti. Taitolajin mestarit tunnistaakin siitä, että näennäisen helppouden takana on yleensä lukemattomia työtunteja ja raudanlujaa ammattitaitoa.