Millainen mahtaisi maailma olla, jos yritysjohtajat ajattelisivat, että taloushallinto on sama kuin kirjanpito?

Jos markkinoinnin hyvä haltija antaisi minulle yhden toiveen, jonka hän täyttäisi, ei minun tarvitsisi tuota kauaa empiä. Toivoisin, että kaikki vähänkään päätöksiä tekevät ihmiset ymmärtäisivät markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron.

En muista törmänneeni yhteenkään toiseen yhtä usein esiintyvään väärinymmärrykseen. Ja tuon kohtaa päivittäin.

Millainen mahtaisi maailma olla, jos yritys­johtajat ajattelisivat, että taloushallinto on sama kuin kirjanpito?

Markkinointia ei voi markkinoida, koska kohderyhmä ei ymmärrä, mitä se on. Yhden mielestä se on mainontaa, liian monen mielestä markkinointiviestintää. Todellisuudessa mainonta on pieni osa markkinointiviestintää, joka on pieni osa markkinointia.

Tuolla osaamisen tason nousulla olisi merkittäviä seurauksia. Seuraukset olisivat hyvin positiivisia.

Yritysten liikevaihdot alkaisivat kasvaa roimasti. Asiakkaita kuunneltaisiin, huonot tuotteet tapettaisiin, elinkelpoiset hinnoiteltaisiin oikein, niitä myytäisiin oikeissa kanavissa, toimitusprosessi sujuisi ja niin edelleen. Omistaja-arvo kasvaisi ja sijoittajat olisivat tyytyväisiä.

Jos kaikki päättäjät ymmärtäisivät, että markkinointi ei ole sama asia kuin markkinointiviestintä, yritysten hallituksissa olisi markkinoinnin ammattilaisia, toimitusjohtaja ymmärtäisi markkinointia riittävästi ja markkinointijohtaja olisi johtoryhmässä. Ja markkinoinnin asiantuntijat lopettaisivat ammattitermeillä snobbailun, koska arvostusta tulisi muutoinkin.

Kukaan ei nimittäisi mitä tahansa tuotetta ­brändiksi eikä ilmeuudistuksesta puhuttaisi brändiuudistuksena. Markkinointi ei olisi tukitoiminto tai konsernipalvelu. Se olisi keskeinen osa strategiaa.

Kolumni on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 3/2019.