Miksi kannattaa rakastaa sekä myyntiä että markkinointia

Uskon valtaosan suomalaisista voivan vahvistaa, että emme ole historiallisesti olleet kovinkaan myynti- ja markkinointihenkisiä. Tämä on ainakin yhden lähteen[1] mukaan seurausta ugrilaisten kansojen taipumuksesta ratkaista ongelmat perääntymällä metsään piiloon. Väistävästä perimästämme johtuen onkin kovin yleistä, että itsestä metelin pitäminen on koettu laumajärjestyksen turhaksi ravisteluksi.

Muun muassa edellä mainitusta syystä myyntiä onkin yhteisellä päätöksellä usein vihattu ja markkinointia vähätelty. Eikä ole edelleenkään tavatonta, että markkinointia dissataan humanistien käsienheilutteluna ja ihannoidaan ”oikeita töitä” tai raakaa slaavilaista voimaa.

Ei saa erottautua, ei saa kertoa missä on hyvä, ei saa myydä. Mitä meistä kylillä ajatellaan, jos ollaan olevinamme. Hymy pyllyyn, perkele!

Onneksi maailma on muutoksessa myös pohjolan perukoilla; kulttuurimme saa jatkuvasti hyviä vaikutteita digitalisaation ansiosta, väki liikkuu ja perimään tulee väriä. Ennen kaikkea on lisääntynyt ymmärrys, että jos me emme kerro missä olemme hyviä, tai missä haluamme olla parhaita, joku kyllä tekee sen ja vie markkinan. Koska systemaattinen myynti ja markkinointi lisäävät bisnestä, piste.

Tunnustus

Voin vahvistaa tämän myös omalla kokemuksella. Liian pitkään Sherpassa syyllistyttiin siihen, että omaan myyntiin ja markkinointiin ei panostettu tarpeeksi. Se “suutarin lapsella ei ole kenkiä” -homma. Tehtiin kyllä asiakkaille loistavaa luovaa markkinointiviestintää ja toiminta oli kannattavaa, mutta kasvu tosi maltillista.

Mitä sitten tapahtui? Laitettiin pystyyn myyntiryhmä ja alettiin tehdä systemaattisesti töitä aiheen parissa. Seurauksena reilussa kahdessa vuodessa sherpoja löytyy riveistä melkein tuplat, ja jatkuvasti on rekrypainetta.

Myynti ja markkinointi lisäävät bisnestä

Omien ja asiakkaiden kokemusten perusteella uskallankin sanoa, että hyvin tehtynä markkinointi ja myynti tarkoittavat lähes 100 % varmuudella kasvua. Ainakin jos myytävä tuote tai palvelu on kunnossa. Nimittäin varmaa on sekin, ettei mikään markkinointi- tai myyntitiimi pysty paikkaamaan huonoa tuotetta tai asiakaspalvelua. Ne ovat perusvaatimuksia, joita ilman ei mikään yritys voi kasvaa ja kukoistaa kestävästi.

Ei siis joko tai, vaan sekä että

Silti välillä hämmentää, että yllättävän moni yrityspäättäjä ajattelee myynnin ja markkinoinnin jotenkin varastavan resursseja hyvältä asiantuntemukselta. Ihan sama kuin sanoisi, että jos autossa on hyvät vanteet, ei siinä voi olla hyviä kumeja. Tai että jos bändi soittaa taitavasti, ei sillä voi olla hyvää laulajaa saati manageria.

Asiat ovat harvoin joko tai. Useimmiten ne ovat sekä että. Siksi mielestäni kannattaa rakastaa sekä myyntiä että markkinointia – mutta yhtä paljon myös esimerkiksi tuotantoa, tuotekehitystä, HR:ää ja asiakaspalvelua – tietenkään asiakkaita, alihankkijoita ja asiantuntijoita unohtamatta.

Hyvä tulos syntyykin aina tiimityönä yhteen maaliin pelaamalla, eikä väheksymällä toisten osaamista oman egon pönkittämiseksi. Vai mitä mieltä sinä olet?

 

[1] Petri Parvinen, Myyntipsykologia – Näin meille myydään, Docendo 2016