Matkalla kohti Cannesia

Plusprint toimii yhteistyökumppanina Young Lions Finland-kilpailussa, jossa etsitään seuraavia mainosalan tähtiä edustamaan Suomea Cannesiin loppukilpailuun. Plusprintin Uudenmaan myyntipäällikkö Niina Tielinen toimii tuomaristossa Suomen osakilpailussa ja kirjoittaa näkemästään ja kokemastaan blogia – Matkalla kohti Cannesia.

Suomen nuoret toivot jättivät kilpailutyönsä MTL:n järjestämään Young Lions Finland 2020 -kisaan parisen viikkoa sitten ja nyt meillä tuomaristossa olevilla on jännittävä pariviikkoinen töitä läpi käydessä.

Suomessa luovan tason osaaminen on korkealla. Usko tulevaan pysyy vahvana sillä kilpailutyöt sisältävät paljon uusia innovaatioita, ideoita sekä toteutusmalleja, joita voisi heti ottaa käytäntöön. Kyse ei ole pelkästään ”mainonnasta” tai hassunhauskoista ideoista, vaan vakavatkin yhteiskunnalliset, juuri nyt puhututtavat aiheet on tuotu esille oivaltavalla sekä ajattelua herättävällä, hätkähdyttävälläkin tavalla. Ja mikä parasta, monessa kilpailutyössä on jokin yhteiskunnallinen kannanotto sekä ratkaisuehdotus kyseiseen epäkohtaan tai asiaan. Pelkkä huutelu ei auta.

Mietinkin, miten nämä nuoret saataisiin yhteistyöhön esimerkiksi eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan, Suomen yrittäjien tai muun tahon kanssa jonka kanssa synnytettäisiin innovaatioita ja Suomelle kansainvälistä kilpailukykyä sekä ennen kaikkea tekoja puheiden sijaan. Maailma elää lähihistoriansa haastavinta aikaa juuri nyt, sillä koronavirus on aiheuttanut globaalin pysähtymisen, jonka myötä myös markkinointi- ja mainosala joutuu oppimaan uutta ja kehittämään erilaisia lähestymiskulmia.

Ekologisuus oli monessa työssä mukana ja tekijöilleen selvästi sydämenasia. Tämä on hienoa huomata meillä Plusprintissä, jossa kannamme oman painavan kortemme kekoon huomioimalla ympäristöasiat painotuotteissamme. Uskomme lähitulevaan on vahva ja haluamme olla mukana mahdollistamassa painotuotteita joissa vain luovuus, jos sekään, on rajana.

Haasteena on ehdottomasti saada viesti läpi tarpeeksi painokkaasti ja oivaltavasti, sillä virus-orientoituneessa mielentilassa oleville ihmisille on varmasti vaikea saada läpi viestiä ekologisuudesta tai muusta yhteiskunnallisesta aiheesta. Ihmiset ovat nyt tilassa, jossa selviytyminen on avainasia. Pidämmekö kiinni arvoistamme myös vaikeina aikoina vai vetoaako meihin tällä hetkellä vain ratkaisukeskeinen viesti?

Vastuunkantajat punnitaan vaikeina aikoina. Oma vinkkini on – älä myy omia tai yrityksesi arvoja, vaikka olisi vaikeaa tai tuntuisi helpommalta kilpailla muilla avuilla. Arvot ovat kaiken perusta ja niiden vaaliminen on kaiken tärkeintä.

Kuinka otamme ympäristöarvot huomioon toiminnassamme?

Millaisesta kilpailusta on kyse?

Kysy lisää aiheesta
Niina Tielinen
niina.tielinen@plusprint.fi