Markkinointi&Mainonta joutaakin lopettaa

Markkinointijuttuja pitää julkaista talousmediassa yritysjohdon kielellä. Alan oma media pitää vain siilon seinät vahvana.

Alma Media kertoo suunnittelevansa Markkinointi&Mainonta -median lopettamista. Se on paras uutinen markkinoinnin näkökulmasta aika päiviin.

Median sisällöntuottajat ovat tehneet työnsä hyvin. Tämä ei ole moite heidän työlleen. Mutta aika on ajanut auttamattomasti ohi sellaisesta aviisista kuin Markkinointi&Mainonta.

Ensiksi. Sen nimi on kummallinen. Mainonta on yksi markkinoinnin kilpailukeino. Merkittävä sellainen, muttei välttämättä kaikkein tärkein. Joissakin yrityksissä sillä ei ole juurikaan merkitystä.

Almalle se on toki merkittävä tulonlähde, mutta mediaa tuotetaan lukijoiden näkökulmasta. Yhtä hyvin median nimi voisi olla Markkinointi&Sponsorointi tai Markkinointi&Tuotekehitys tai Markkinointi&Myynti.

Toiseksi. Jos Alma julkaisee erikseen markkinointiaiheista mediaa, se on väärä viesti. Markkinointi ei ole erillään yrityksen strategisesta johtamisesta. Se on sen ytimessä. Markkinointi ei tarvitse omaa talousmediaa kuten taloushallinto tai henkilöstöhallintokaan ei tarvitse.

Ylimmän johdon pitää lukea markkinoinnista

Kolmanneksi. Toimitusjohtajat ja hallitusten puheenjohtajat eivät lue Markkinointi&Mainonta-mediaa. Heidän pitäisi kyllä lukea markkinointiaiheisia juttuja. Mutta alan slangia pursuava media karkottaa heidät pitkälle.

Neljänneksi. Markkinointi on niin strateginen asia, että Alman pitää nostaa se talousmediaan: Kauppalehteen ja Talouselämään. Eikä niin, että sille on omat erilliset sivut. Toimitusjohtajat ja hallituksen puheenjohtajat hyppäävät heti niiden yli.

Viidenneksi. Markkinoinnista pitää kirjoittaa yritysjohdon kielellä. Kertoa niistä yrityksistä, jotka ovat kasvattaneet bisnestään tekemällä oikeita markkinointiin liittyviä päätöksiä tuotekehityksessä, asiakkaiden kiinnostuksen herättämisessä, jakelutiessä, brändityössä, asiakaskokemuksen kehittämisessä…

Kuudenneksi. Markkinointi&Mainonta kertoo paljon uutisia brändiuudistuksista. Brändin uudistaminen vaatii vahvaa johtamista ja on aina toimitusjohtajan asia, josta pitää tehdä päätöksiä hallituksessa.

Brändiuudistusuutisia, joissa kerrotaan logon uudistamisesta, ei tarvitse julkaista ollenkaan. Ne eivät ole brändiuudistuksia.

Markkinoinnin pitää mennä yritysjohdon mediaan

Seitsemänneksi. Markkinointi&Mainonta-medialla on alan sisäisen juorulehden leima. Kaikki alaa omassa siilossaan pitävät rakenteet pitää purkaa. Mitä enemmän markkinoinnin ammattilaiset puhuvat yritysjohdon ja hallitusammattilaisten kanssa heidän kielellään heidän mediassaan, sitä parempi.

Ja vielä lopuksi: Markkinointi&Mainonnan toimittajat eivät ole tehneet huonoa työtä. Noissa seitsemässä kohdassa ei ollut mitään siihen viittaavaa. Heillä olisi paikkansa kirjoittamassa markkinointiaiheisia juttuja talousmediaan. Mutta strategisesta näkökulmasta ja yritysjohdon puheenparrella.